3.4

Sex & Lucia

Lucía jobbar som servitris i centrala Madrid. Efter att hon mist sin pojkvän, flyr hon till en avlägsen ö som han ofta berättat om för henne. Där träffar hon Carlos och Elena, som även de kommit till ön för att fly från sina personliga tragedier. Helt ovetande om sambandet är de alla tre sammanlänkade genom Lorenzo. Allteftersom Lucía får reda på mer om sina rumskamraters tidigare liv, börjar hon sakta komma ihåg boken som Lorenzo skrev på, en berättelse om en resa in i ett mörkt förflutet, som till slut framkallade hans svåra depression. Gränserna mellan fiktion och verklighet börjar sakta suddas ut...

Originaltitel Lucía y el sexo
Alternativ titel Sex och Lucia
Regissör Julio Medem
Manus Julio Medem
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Paz Vega, Tristán Ulloa, Najwa Nimri, Daniel Freire, Elena Anaya, Silvia Llanos, Diana Suárez, Javier Cámara, Juan Fernández, Charo Zapardiel

Skapad 2019-12-09 av weng-weng
Julio Medem ligger sedan tidigare bakom filmer som Kossor och Den röda ekorren. Det var filmer med en varm och underlig humor och med en ofta underliggande sexuell kraft. Den här gången har Medem l...   Läs mer »

Dele
2018-01-12
Här finns talang, fina bildkompositioner och unga kvinnor i fladdrande klänningar som vagt döljer brösten, allt inbakat i en melankolisk stämning. Säkert njutbart om en faller för det. För min del så är detta en målning vars verklighetsnära ambitioner skapar osannolikheter som gör att den faller platt.

2017-12-16
Så den på nytt i dag. Man må se den to ganger då blir det lett å følge med. Hvilken sterk, tragisk og fin fortelling det er. Femmeren er soleklar nå.

2017-12-16
Slutten høyer filmen fra en treer til en meget sterk firer. Men femmer blir det ikke denne gangen. Hovedrolleinnehaverne har fantastisk utstråling.
2017-10-25
RustyFilm
2016-12-08
En vacker, outgrundlig och originell film av Julio Mendem som balanserar nära porno gränsen (utan att kliva över). Historien berättas på ett intressant men svårt sätt med tvära kast fram och tillbaks i tiden. Lorenzo i filmen säger att hans roman har ett hål i mitten där man kan falla ner och börja om från början. Pas Vegas som spelar Lucia gör i alla fall en mycket bra prestation. Fotot är skickligt och ovanligt (med en hel del ljus trixande)
Roswall
2016-11-01
Jag misstänker att en av mina favoritfilmer, Amelie från Montmatre, har hämtat en hel del inspiration härifrån, både berättelsemässigt och inte minst i från ledmotivet "Sex and Lucia" som påminner om orkesterversionen av "La valse d'Amelie". Filmen imponerar den första timman men blir sedan alltför surrealistisk och meta för min smak, den kräver lite mer än vad jag är beredd att ge den. Jag tycker också att den tappar sex som tema en bit in och börjar bli något annat, vilket är lite tråkigt du jag tror den kunde haft ett intressant perspektiv att komma med i frågan.
Aristi
2014-10-20
älskar slutet!!!
AlbertSpica
2014-07-10
Hade den inte varit så jävla rörig hade betyget blivit högre, stark 2:a nu.
filmfreak1
2014-03-06
Inte så invecklat som man först tror, vilket mest känns synd, då första intrycket efteråt är besvikelse. Snyggt solblekt foto dock.
kryptoniite
2013-01-03
Kan tyckas lite rörig i början, speciellt med hundscenen (trodde jag missat något), men det är inget som slår den där "aha" känslan när pusselbitarna väl faller på plats. Både vacker och obehaglig på samma gång. Skön nattrulle. Svag 4a.