2.2

Shadow

Iförd en böljande svart slängkappa och mästerliga maskeringar möter The Shadow sin farligaste motståndare någonsin: Den siste ättlingen till den till den mäktige Djingis Kahn, vars favoritvapen är en atombomb. Hela mänsklighetens öde står på spel när de två ärkefiendena möts i en fartfylld final.

Originaltitel The Shadow
Regissör Russell Mulcahy
Manus Walter B Gibson, David Koepp
Genre Action, Äventyr, Fantasy, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Alec Baldwin, John Lone, Penelope Ann Miller, Peter Boyle, Ian McKellen, Tim Curry, Jonathan Winters, Joseph Maher, James Hong, Sab Shimono, Andre Gregory, John Kapelos

2017-08-20
Vill minnas att den här matinédoftande serietidningshjälten togs emot mycket svalt på 90-talet. Charmigt och oförargligt i all sin dumhet med daterade effekter och scenografi. Och med tanke på dåtidens blockbusters var det väl ej konstigt att the Shadow hamnade i just skuggan.
ulpe01
2016-09-03
Mindes den här filmen som rätt bra, men nu insåg jag hur absurd och oförklarlig den är. Men på ett lite underhållande sätt.
GrandMaster_E
2016-07-24
Sjukt skön och underhållande till tusen. Baldwin är väl sådär men Lone och resterande karaktärs galleri samt scenografin och grymma "set pieces" gör det hela.
Halofreak92swe
2015-11-10
Ganska B men rätt underhållande ändå. Alec Baldwin är bra:) 3-.
Starkbröl
2015-04-28
Bitvis extremt lökig, speciellt början är riktigt plågsam, men i det stora hela en helt okej superhjältefilm med övernaturliga inslag. Underhållande och välgjord pulp. Stark trea eller svag fyra, faktiskt.
Salvation_Mind
2014-06-24
Ganska galen men samtidigt lite för löjlig och klyschigt.
Lukinx
2013-06-13
Jisses....
Djason
2013-02-27
Nja lite väl barnsligt för mig, fungerar nog bättre som tecknat misstänker jag.
ThePatient
2012-01-08
Den är ju härlig. En total pojkfantasi, en lekfullt allvarlig pastisch, ett bollhav av sköna klyschor. Som en bra serietidningsfilm bör vara. Sen är Penelope Ann Miller dödsläcker också.
Robkiller
2011-07-10
ok.. så Djingis Khan kommer till New York i nutid och en kille som har tränat sig att kunna bli osynlig försöker stoppa honom.. och eh.. båda kan kontrollera andras tankar.... hmm... och Khan tänker bygga en atombomb för att ta över världen, så oväntat. Bygger på en serietidning från 30-talet och handlingen i sig fungerar nog bättre i serieformatet än som film, men är väl inget större fel med den egentligen. Problemet är regin som är lite konstig och skådespelarna. Har aldrig gillat någon av Baldwins och att sätta Alec som superhjälte är verkligen fel val. Tim Curry är också otroligt jobbig som vanligt. Penelope Ann Miller är väl ok och det är lite kul att se Ian McKellen, men annars så var det här inge vidare. Känns som en lågbudget mesig Batman. Synd att Russell Mulcahy verkar ha glömt bort allt det som gjorde Highlander bra.