Shakespeare in Love

Unge Will Shakespeares hemliga romans med vackra Lady Viola har botat honom från hans skrivkramp. Nu flödar orden som aldrig tidigare, inspirerat och passionerat! Men det är två saker han måste veta om sin nya kärlek: hon är bortlovad till en annan - och hon har klätt ut sig till man för att kunna spela huvudrollen i Wills senaste pjäs.

Originaltitel Shakespeare in Love
Regissör John Madden
Manus Marc Norman, Tom Stoppard
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Joseph Fiennes, Gwyneth Paltrow, Geoffrey Rush, Tim McMullen, Tom Wilkinson, Judi Dench, Martin Clunes, Antony Sher, Imelda Staunton, Colin Firth, Ben Affleck, Nicholas Le Prevost, Jim Carter, Steven O'Donnell

Skapad 2019-12-21 av Anonym
Ett sorgset och glatt snyft-drama/komedi om Will Shakespeare som är kär. Han har tappat skrivförmågan, men efter att ha sett \"herr Kent\" (som egentligen är en kvinna) flöder ideerna fram för...   Läs mer »

Pi-R
2018-12-17
Mycket här är värt högre betyg; inte minst manus, vars parafraser, blinkningar, referenser, och hyllningar till teatervärden, Shakespeares produktion, och engelsk kulturhistoria, gör att filmen är värld såväl att se som att se om. Å andra sidan kan jag inte bli vän med regin – att filmen växlar mellan komedi och tragedi är i sig inte ett problem (inte minst inräknat dess tematik) men när vissa av skådespelarna enbart spelar på humor och andra alltför mycket på sitt tyngre register, så blir slutresultatet väldigt splittrat – i andra händer än John Maddens så hade detta dock kunnat bli nästan hur bra som helst. Du blir det en trea, som sträcker på sig lite extra tack vare musik och kostym.
Dele
2018-10-08
En inspirerad, proffsig, svulstig, kärleksfull, lättsam, hårdsminkad och varm underhållningsprodukt.
bnw
2018-08-08
3+. Lättsammare än jag väntat mig, aningen för flamsig. Geoffrey Rushs karaktär är klart intressant, rätt mycket Barbossa fast med lågstatus. Scenografin är fantastisk.
erosagape
2018-01-13
Början gjorde mig förskräckt men med kärlekshistorian i full gång smalt jag men filmen lyckades bara nästan frammana en tår så full pott får den inte.

2017-06-27
Pattarna til Gwyneth var best. +3.
spielmitmir
2015-10-17
Typisk 90-talsproduktion med fokus på skönhet och flärd. Men lite söt och ganska fyndig.
2015-02-18
Såg filmen första gången ensam på en biograf på en färja på väg till Newcastle när jag var 19 år. Jag tycker denna film är väldigt rolig och väldigt smart. Gwyneth Paltrow är bedårande vacker och gör ett fantastiskt jobb. Tyvärr har hon aldrig varit lika bra sen dess.
ancientlove
2014-04-29
En okej film men förstår inte hur den kunde vinna så många Oscars som den gjorde.
Robkiller
2014-01-18
Välspelad oscarsvinnande film som lyckas med att vara väldigt dramatisk och samtidigt intressant. Den lyfter dock aldrig riktigt utan rullar mest på ändå. Helt ok, men saknar något...
TheHorrorfan
2013-09-25
Helt okej, den var till och med rolig emellanåt.