2.9

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Shang-Chi växer upp i ett barnhem, för att hans föräldrar övergav honom i räddsla för hans förmåga. På barnhemmet blir Shang-Chi tvinga till att träna till att bli en krigare. Han flyr dock barnhemmet efter många år av lidande. Shang-Chi håller sig unda från sin tränare The Mandarin, som erbjuder ett val: Om Shang-Chi ställer upp i en magisk kampsports turnering åt The Mandarin så slutar han jagar Shang-Chi. Ödet har kommit för att utmanna Shang-Chis förmåga...

Originaltitel Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
Regissör Destin Daniel Cretton
Manus Dave Callaham
Genre Action, Äventyr, Fantasy, 2020-talet
Skådespelare Simu Liu, Awkwafina, Tony Leung Chiu-wai, Michelle Yeoh, Fala Chen, Ronny Chieng, Florian Munteanu

Björkman
2022-10-25
Ganska snygg och rivstartar med en skön bussfight i hög fart. Okej story i grunden, men ungefär halvvägs in tappar filmen en hel del och stannar på en svag trea. Mycket potential fanns, men som helhet kunde det blivit mycket bättre. Störst minus för Ben Kingsleys karaktär och det småtramsiga puttenutt som kommer med hans intåg och det husdjur han har. Det passar inte alls in i den i övrigt seriösa storyn (undantaget Awkwafinas karaktär som också agerar lite comic relief med ojämnt resultat). Utöver det visuella går mest plus till Simu Lius och Tony Leung Chiu-wais insatser.
karlmats
2022-07-26
Nej det här förstår jag inte alls hur det har blivit så hyllat. Men kul för Disney att de förmodligen gjort kineserna glada, det blir nog bra med revenue det kommande decenniet. Humorn tycker jag inte fungerar alls och mycket har väl med Awkwardfina att göra, det är tydligen meningen att hon ska vara rolig men det är hon inte och jag fattar heller inte varför hon får följa med överallt. De andra är det väl inget större fel på egentligen, det är alltid lite kul att se Tony Leung men någon superskurksaura framkallar han ju inte direkt. Överlag känns det mest tomt, hela slutfighten verkade hålla på en timme utan att nåt spännande hände, de här ringarna fattar jag inte grejen med och man börjar bli bra mätt på MCU vid det här laget. Boomervarning på mig men hoppas de skärper till sig snart, dessvärre har jag en känsla av att Eternals kommer att vara ännu sämre.
HerrNenne
2022-04-04
2021-12-31: Känns extremt generisk och klasser under vad man förväntat sig från Marvel. Shaun är en totalt tom karaktär så här långt, och verkar inte kunna forma några realistiska relationer med andra människor alls, vare sig med familj eller vänner. Hoppas han kan finna sig till rätta, snart. Awkwafina var filmens höjdpunkt.
2022-02-04
Snygga CGI-monster och några coola actionscener, men i stort en rätt så trött och lååång film. (6/15)
Sjöbusen
2022-01-24
Fin drake!
Zebulonm
2021-12-22
Gillar inte marvelfilmer direkt.men denna är väldigt bra.
Zebulonm
2021-12-22
Gillar inte marvelfilmer direkt.men denna är väldigt bra.
vonadel
2021-12-06
Var ett tag sedan jag såg en Marvel-film. Kändes som det blev för mycket där ett tag. De kan ju ta vilken karaktär de vill nu att göra film på så blir det per automatik en publikframgång. Har väl inte varit jättesugen på att se denna, men började kolla lite och blev positivt överraskad, och ville se klart den. Trodde att det mest skulle vara fighting hela tiden, men så var det inte. Fina miljöer och effekter. 7/10
Afflicter
2021-11-19
Nej, beskrivningen här på filmtipset är ju helt uppåt väggarna. Inte för att det är så lätt att beskriva vad filmen egentligen handlar om heller. Det är för mycket effekter och annat trams för att det här ska fungera fullt ut.
crapbag
2021-11-16
Vilken film är det som sammanfattningen längst upp beskriver? Det är inte den här i alla fall.