2.7

Shanghai

En amerikansk man återvänder till ett korrupt, Japan-ockuperat Shanghai strax innan attacken mot Pearl Harbor och upptäcker att hans vän har mördats. Medan han undersöker vad som egentligen hänt vännen blir han förälskad och upptäcker en mycket större hemlighet - som hans egen regering gör allt för att dölja.

Originaltitel Shanghai
Regissör Mikael Håfström
Manus Hossein Amini
Genre Drama, Romantik, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare John Cusack, Gong Li, Chow Yun-fat, David Morse, Ken Watanabe, Franka Potente, Jeffrey Dean Morgan, Hugh Bonneville, On Yuan, Hon Ping Tang, Benedict Wong, Christopher Buchholz, Ronan Vibert, Rinko Kikuchi, Nicholas Rowe, Michael Culkin

dudson
2019-10-14
Träig film som aldrig lyfter. Vilket är synd då den är jädrans läckert filmad. Problemet är Cusack som verkligen inte passar in som hårdhudad detektiv/spion. Nej en annan skådis hade filmen haft en någolunda sevärd -chans. 1+
jonbo
2019-02-15
Filmen börjar och den slutar och däremellan väcker den inget intresse, inga känslor och ger inga minnen. Cusack är felcastad, i en sådan här roll blir han tråkig och intetsägande.
tvamvarg
2015-08-15
Riktigt bra noir-historia. Kunde varit ännu vassare med bra casting och lite finkänsla i regin - nu blev den stel ibland, väl bombastisk på slutet.
Galivan
2015-07-16
Färgstarka miljöer med mycket folk och rörelse. Uppsnabbat tempo, scenerna är snuttifierade och dialogen förmedlar koncentrerad information alltför snabbt. Man byter miljö efter varje scen. Känns lite som en serietidning. Huvudpersonen är en detektiv-typ som oftast glider omkring på olika tillställningar med en drink i handen och smidigt infiltrerar sig hos viktiga personer. I vissa stunder är han även actionhjälte då han klarar sig ur livshotande situationer genom professionella manövrar med vapen. Handlingen bygger på sammanträffanden. Huvudpersonen förs i rätt riktning med hjälp av tillfälligheter. Han hamnar alltid i situationer där han får bevittna våldsamma händelser. Det är en mycket tråkig rollgestaltning av Cusack, som är en mycket tråkig skådis. Tangerar Tom Hanks insats i Da Vinci-koden. Handlingen är mycket dålig, allt cirkulerar kring amerikanen i centrum, och allt tycks gå hans väg. Mycket dålig film. Gong Li är dock suberb som alltid.
2015-01-10
Denna svenskregisserade(Mikael Håfström) film lyckas i sina bästa stunder få mig att känna lika stor glädje som när jag ser klassiska svart-vita spionthrillers. I andra stunder dras jag ur filmen p.g.a. filmen eller skådespelare har svårt att övertyga och kännas äkta. Inte en helt fel filmupplevelse men samtidigt inget jag har större intresse av att se igen.
Djason
2014-07-28
Snyggt filmad där man får en skön noirkänsla. Bra skådisar där framför allt de asiatiska skådisarna briljerar i snygga 40 talsmiljöer. Detta är ju ingen hej dundrade action med visst förtjänade filmen ett bättre öde än att direkt hamna i DVD-hyllan.
precious_death
2014-07-27
Snygg. Dock är Cusak alltför stel för att man ska få någon slags känsla för honom. Det spelar ingen roll vad han säjer när han inte förmedlar det i övrigt. Däremot är hans motspelare/-spelerskor bra. Filmen börjar bra men tappar på slutet.
Rele
2014-07-27
En halv bra film med spänning och action. Jag ger en trea.
Andreas_
2014-03-23
Spionthriller av Mikael Håfström med mycket "Film Noir" känsla och bra skådespelare. Även snygga kulisser/miljöer tycker jag som inte alls har en aning om hur Shanghai såg ut på 40 talet, kan man mer historik om Shanghai, kanske man inte blir lika impad? John Cusack är lite stel men jag tycker ändå att han funkar i huvudrollen som Amerikansk spion, och dom asiatiska stjärnorna Li Gong, Ken Watanabe och Chow Yun-Fat är lysande. Filmen är absolut inte Mikael Håfströms bästa och det är absolut inget mästerverk, men det är inte dåligt heller, men tyvärr är det lite segt och det känns lite som att filmen börjar gå på tomgång ganska tidigt men det är inte Håfströms fel, utan snarare att manuset just är ganska segt och trist, men duger gott om man inte har något bättre att göra eller se en seg söndagskväll. Betyget blir en stark 2:a och Mikael Håfström bevisar att han även behärskar Film Noir deckare likaväl som action, skräck eller thrillerfilmer.
kexchokladet
2013-09-24
snyggt filmad i vackra miljöer och bra skådisar. Ändå vill det inte riktigt lyfta.