3.2

Shanghaiexpressen

I inbördeskrigets Kina lever den engelska kurtisanen Shanghai Lily på sin skönhet och intelligens. Lily och en brokig skara västerlänningar beger sig med tåg från Peking till Shanghai. På vägen stoppas tåget av kinesiska rebelltrupper.

Originaltitel Shanghai Express
Regissör Josef von Sternberg
Manus Jules Furthman
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 30-tal
Skådespelare Marlene Dietrich, Clive Brook, Anna May Wong, Warner Oland, Eugene Pallette, Lawrence Grant, Louise Closser Hale, Gustav von Seyffertitz, Emile Chautard

StureStenhög
2021-01-31
Ingen direkt märkvärdig resa, men det finns ändå tillräckligt längs vägen för att det här ska kännas klart sevärt. Framför allt är både Marlene Dietrich och Anna May Wong bra, men det är ju synd att de omges av ett pöbelgalleri i övrigt. Annars gillar jag spelplatsen och de snyggt fångade miljöerna, och det känns lite intressant att den inhemska kinesiska situationen vävs in i handlingen. Med tiden växer det också fram en del intressanta teman. Men det känns som att det här filmen hade kunnat gynnats av att vara lite längre, nu känns allt lite för outvecklat
hsimpson
2019-11-03
På gränsen till underkänt, men scenen när tåget tuffar fram på gatan, rakt mot kameran, räddar ett godkänt betyg.
MrPraline
2015-11-05
Den här var sådär, tycker att berättelsen står och stampar för länge i romansen mellan Dietrichs och Brooks karaktärer. Båda älskar varandra men är för coola för att berätta det för varandra så berättelsen kommer ingen vart. Filmens antagonist var verkligen inte bra, men det vägdes upp lite hur gritty ändå filmen kändes. Den är gjord på 30 talet och man får se när personer blir huggna i ryggen med kniv utan att klippa bort. Den exotiska känslan fanns där och det var en snygg studio-uppbygg miljö. 2/5 i betyg.
2015-01-05
Detta var en trevlig filmupplevelse där mitt fokus och koncentration nästan helt uteslutande fastnade på Marlene Dietrich. Hon är helt hypnotiserande vacker och levererar här något av de absolut bästa jag har sett från henne. Ärligt talat så lyftes hon i mina ögon genom denna prestation några steg högre i min aktning för henne. Hon har verkligen denna film i sin hand. Filmen i övrigt är lättsam och popcornaktig(inget fel med det men saknar lite kraft). Fotot är snyggt liksom scenografin. 3+
JimCarrey
2012-11-28
gäääääääääääääsp
NtoNW
2012-04-01
Kul att se denna pärla, med den bästa rollprestationen av Marlene Dietrich (efter Touch of Evil, förstås). Men framförallt för att svensken Warner Oland år en framträdande roll här. Denne förbigångne skådespelare borde faktiskt plockas fram, tillsammans med Greta Garbo och Ingrid Bergman, som svensk filmexports största från de tidiga årtiondena.
Virrpanna
2011-11-01
Helt okej film, jag gillar inte Marlene Dietrich så värst mycket. Men filmen var så bra som man kan tycka att den ska vara.
haajen
2010-08-29
Hmmm, filmen har ju beskrivits som 20% story och 80% stil...o det är omöjligt att göra annat än att hålla med. Handlingen är mest en ursäkt för von Sternberg att komponera magiska bilder, ofta med Dietrich i centrum...hon är minst sagt förhäxande. Här finns flera av filmhistoriens bästa bildkompositioner så det är självklart att man ska se den!
Mareld
2010-06-18
Vacker, ofantligt vacker. Men också ganska tråkig.
ilBrutto
2010-06-16
Riktigt trist historia som överlever tack vare den sköna miljön och vackra Dietrich. Clive Brook är stel som en eldgaffel och Dietrichs outfit är mer malplacerad än en pingvin i Sahara