3.2

Shanghaiexpressen

I inbördeskrigets Kina lever den engelska kurtisanen Shanghai Lily på sin skönhet och intelligens. Lily och en brokig skara västerlänningar beger sig med tåg från Peking till Shanghai. På vägen stoppas tåget av kinesiska rebelltrupper.

Originaltitel Shanghai Express
Regissör Josef von Sternberg
Manus Jules Furthman
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 30-tal
Skådespelare Marlene Dietrich, Clive Brook, Anna May Wong, Warner Oland, Eugene Pallette, Lawrence Grant, Louise Closser Hale, Gustav von Seyffertitz, Emile Chautard

ilBrutto
2010-06-16
Riktigt trist historia som överlever tack vare den sköna miljön och vackra Dietrich. Clive Brook är stel som en eldgaffel och Dietrichs outfit är mer malplacerad än en pingvin i Sahara
diskborste
2009-08-27
Den är förbannat snygg, men inte så mycket mer...
oell
2009-07-22
trots en riktigt hopplös Clive Brook, men han spelar ju väldigt lite roll ändå
#54
2009-05-17
En klart trevlig bekantskap.
goeran
2008-11-02
En tjusigt stiliserad film med Marlene Dietrich i sin vanliga roll som femme fatale. Välgjord scenografi och snyggt foto. Marlene Dietrich är mycket bra liksom allas vår Warner Oland.
HerrArne
2008-10-25
Filmfoto, scenografi och ljussättning samverkar till en överväldigande helhet.
fröken_lila
2007-06-30
a highly artificial movie - fantastiskt vackert foto, en totalt stiliserad Dietrich och fascinerande bilder av 30talets China. Det tar tid att komma in i filmen, men det lönar sig absolut.
Commandante
2007-05-15
Den här filmen var säkert synnerligen rafflande 1932, men idag står den sig ganska slätt. Dietrich gör hyfsat bra i från sig, men Brook känns som han fastnat i samma rappa, bistra språk filmen igenom.
« Föregående kommentarer