2.6

Sharaf

Sharaf, 17, är en av många flyktingar som har kommit till Gran Canaria de sista åren. Filmen är den tredje och sista delen i en serie animerade dokumentärer om barn och unga i svåra situationer av David Aronowitsch and Hanna Heilborn.

Originaltitel Sharaf
Regissör David Aronowitsch, Hanna Heilborn
Genre Animerad, Dokumentär, Kortfilm, 2010-tal

Hypostas
2013-05-14
Den sämsta filmen i trilogin. Märkligt att filmskaparna blivit sämre med åren.
Kortfilm
2013-03-26
Det känns helt onödigt att animera en sådan historia och speciellt människorna som är fult tecknade. Dessutom intresserar jag mig inte alls för den här typen av dokumentär som är uppbyggd precis som många andra. En grå person som till synes bryr sig mer om sitt arbete än om människan intervjuar stelt en väldigt pratglad och sympatisk flykting som varit med om hemska öden. Det är under all kritik. Det får mig att må sämre än själva berättelsen. Nu till det positiva... Jag diggar verkligen kvitto-skjortan.
Nemralis
2012-08-14
Gillar konceptet "animerad dokumentär", men tycker det är synd att den inte lite oftare går i samma fotspår som "Walz With Bashir" och målar upp vad det berättas om och inte personen i sig som berättar. Gripande tematik och sevärd av fler anledningar än bara den intressanta animationsstilen.