2.7

Sheikens son

Det par vi fick följa i "Shejken" från 1921 har nu fått en son, Ahmed, som förälskar sig i Yasmin, en danserska. Ett gäng skojare, som Yasmins far leder, kidnappar Ahmed. Kan han efter detta lita på Yasmin och kommer hans föräldrar i så fall att acceptera henne? Valentino spelar både shejken och Ahmed.

Originaltitel The Son of the Sheik
Regissör George Fitzmaurice
Manus Frances Marion, Fred De Gresac
Genre Drama, Stumfilm, Äventyr, 20-tal
Skådespelare Rudolph Valentino, Vilma Bánky, George Fawcett, Montagu Love, Karl Dane, Bull Montana, Bynunsky Hyman, Agnes Ayres

hsimpson
2021-03-30
Det här gav väl inte så mycket. Klart sämre än många andra stumfilmer, inklusive andra äventyrs-stumfilmer.
emilstjernholm
2016-10-24
Valentino står i centrum i dubbel bemärkelse. En hel del konstigheter i storyn men det räddas upp av skådespeleriet.
Rele
2013-09-14
En film som jag inte kan ge mera än en trea. Människorna som såg den här filmen 90 år sedan hade säkert en annan åsikt. Valentino var en duktig skådespelare.
HerrArne
2011-07-18
Romantiskt äventyr med extra allt: trånande blickar, kameler, komiska bifigurer och missförstånd där Rudolph Valentino lyckas väl med att hålla isär sina bägge roller. Svag fyra.
kennert
2009-04-05
Valentinos ögon är behållningen.
SunguraMjanja
2006-10-09
Kul att se Valentino i dubbla roller! Inget jag tänkte på förrän när jag tittade närmare på rollistan.
jep
2006-04-08
Filmen spelar verkligen bara på Valentinos utstrålning, som han hade. Det här var hans sista film.