1.7

Sherdil

Sherdil handlar om Sanna, en fjortonårig tjej och arabhingsten Sherdil. Sanna önskar sig en egen häst. Av en slump hamnar hon i ett stall där det står en arabhäst i karantän. Hästarna är en gåva från ett annat land till den svenska staten som dock beslutar att hästarna ska slaktas. Sanna räddar den vackraste hästen från slakt och de gömmer sig i ett övergivet torp mitt i skogen. Snart letar inte bara föräldrar och kamrater efter dem, utan även den svenska militären och polisen.

Originaltitel Sherdil
Regissör David Flamholc, Gita Mallik
Manus Gita Mallik
Genre Drama, Familjefilm, 90-tal
Skådespelare Rebecka Liljeberg, Hanna Alström, Sebastian Hulthén, Marika Lagercrantz, Tord Peterson, Suzanne Reuter, Björn Granath, Fredrik Dolk, Robbie Baines, Moa Gammel, Claes-Göran Turesson, Jonte Halldén, Anna von Rosen, Ola Wahlström, Agnieszka Koson, Johan Wessner, Johanna Wessner, Johan Kekonius, Alex Jikander, Maria Johansson

Skapad 2019-12-06 av Pollifaxen
Historien om Sanna, spelad av Rebecca Liljerberg, som räddar en arabhingst från att bli slaktad. Hon gömmer hästen vid ett gamalt torp där hon sedan försöker bättra på sina ridkunskaper. F...   Läs mer »

Skapad 2019-11-13 av Anonym
Detta är en blandning av en töntig tonårsfilm och hästfilm. Sanna som är en tonåring som är en hästavgudare. Hon hittar en häst i ett stall som ska slaktas. Sanna får djup ångest över det ...   Läs mer »

2016-11-12
Jag har inte sett den här filmen sen början av 00-talet men jag minns den fortfarande. Trots att jag inte var ens det minsta intresserad av hästar på tiden (vilket jag inte är nu heller för den delen) så var det ändå en av mina favoriter. Kan absolut tänka mig att se om den.
2014-12-09
Ibland ser man film av anledningar som inte har det minsta med vad filmen handlar om. När såg denna film för många år sedan så var det för att Rebecka Liljeberg var med i den. Jag gillade verkligen "Fucking Åmål" och var då intresserad av skådespelarna. Denna film är söt och naiv men också toftig(speciellt dialogen) och brister i produktionen. 1+

2013-09-23
Utrolig dårlig lagd. Prøver å skape noen form for "Brødrene Løvehjerte" med torpet i skogen. Det blir mest til å le. Nei en enere får det bli.
Korben_Dallas
2013-08-15
Får en 2:a för dem nostalgiska disco sekvenserna å självklart spy scenen, samt kameraarbete å musiken. För övrigt suger den.
JurijGagarin
2012-11-22
annihilat0r
2012-08-18
Den som påstår att "Sherdil" är en barnfilm bör titta sig själv i spegeln och reda ut sina begrepp. Sherdil är minst en ungdomsfilm, men den är faktiskt så pass tung att den nästan bör kallas en vuxenfilm. Rebecka Liljeberg, från "Fucking Åmål", strålar i huvudkaraktären, mitt bland alla kända svenska ansikten. Men regin och manusets kvalitéer är dessvärre undermåliga.
Xenox
2012-06-24
Hästfilm för barn.
Undine
2012-05-11
Inte jättebra film..
Gigi1943
2012-03-28
Men kära hjärtanes, skall detta föreställa examensprov i filmskolan för 3-åringar. Det var det sämsta jag sett! Dåliga inklippningar mellan huvudpersonens överkropp och hästens galopperande ben - pinsamt! Hur har de lyckats lura så många - i andra fall - bra skådisar till detta PEKORAL. Tvi vale!
wbwrmh
2011-09-22
hahaha, så jävla b. men fan vad jag älskade den jävla hästjäveln när jag var liten. ville bara vara sanna!