3.6

Sheriffen

Will Kane skall avsluta sin tjänst som sheriff och lämna staden med sin nyligen äktade fru. Dock dyker en en brottsling som vill hämnas på Kane upp i staden med sitt gäng. Kane försöker få medborgarna i staden att hjälpa honom.

Originaltitel High Noon
Regissör Fred Zinnemann
Manus Carl Foreman
Genre Drama, Western, 50-tal
Skådespelare Gary Cooper, Thomas Mitchell, Lloyd Bridges, Katy Jurado, Grace Kelly, Otto Kruger, Harry Morgan, Ian MacDonald (I), Eve McVeagh, Morgan Farley, Harry Shannon, Lee Van Cleef, Robert J Wilke, Sheb Wooley, Jack Elam, Lon Chaney Jr

Skapad 2019-11-09 av NeZa
På sin egen bröllopsdagsmorgon får Will Kane veta att den morddömde Frank Miller är på väg med 12-tåget för att hämnas på honom för att det var han som placerade Miller bakom lås och bom....   Läs mer »

myslas
2019-09-22
Finfin klassisk western med Cooper i högform. Slutet är inte lysande direkt men fram till dess finns inte mycket att klaga på.
Ghostface
2019-09-22
Charmig och småspännande uppladdning inför en final som dessvärre faller rätt platt, därav ett svagt betyg.
Lotso
2018-03-18
I sin helhet är High Noon ett nästintill ett mästerverk, den är där och snuddar men är precis på gränsen. Kanske vid en omtitt. Men det är själva karaktärsstudien filmen väljer att berätta och hur byborna i staden reagerar och behandlar på situationen som Will Kane hamnar i. Skådespelarna är galanta och miljöerna underbara. Grundhandlingen är som taget hur en klassisk western, men utförandet blir mycket mer än så.
92axha10
2017-02-11
Klassiker av en anledning. Mer trolig skildring över hur en sheriff troligen skulle uppträda vid annalkande hot.
BrutusBeefcake
2016-02-23
Uppbyggnaden till skurken är ju helt otroligt perfekt, exakt så det skall göras! Tyvärr så leder detta till att slutet blir ännu tristare, all den uppbyggnaden för i princip ingenting. Synd, men vägen dit är desto bättre, inte mycket pangandes men lyckas ändå vara väldigt spännande. Jag har heller aldrig sett någon bära upp en väst lika bra som Gary Cooper. (8/15)
Dele
2016-01-20
Upplösningen är inget speciellt, men överlag så är detta en väl dramatiserad historia där handling och karaktärer tacksamt får ta stor plats.
BSBully
2015-10-27
Grace Kelly, hualigen så vacker människa
Zebulonm
2015-07-04
Den håller än....
MaxMackan
2015-03-01
Det är konceptet som gör den här filmen. Uppbyggnaden till att tåget ska anlända är ett mycket smart sätt att skapa nerv och intrig utan några egentliga actionscener. Dessutom används konceptet ytterligare smart för att ge tittaren bakgrundshistorien både till stan och karaktärerna genom interaktionerna som sker fram till att klockan slår tolv. I övrigt mest en okej film, men ett smart koncept höjer den över mängden (till en fyra i betyg), men det är egentligen aldrig nära toppbetyg.
2014-12-31
När det gäller Westerngenren så har jag en klar bild av vad jag vill ha och inte så sällan så innehåller den bilden Clint Eastwood. Med det sagt så har det inte blivit några stora mängder av den klassiska amerikanska westernfilmen som High Noon bjuder mig på. Jag uppskattar och ser det fina med Gary Coopers prestation men när det kommer till själva filmen så har jag inte mycket kärlek att ge. Det är en godkänd film i mina ögon där Coopers insats lyfter betyget lite extra.