2.9

Sherlock Holmes smarta brorsa

Sigerson Holmes, Sherlock Holmes yngre bror, är irriterad över att behöva leva i sin brors skugga. När Sherlock åker bort får Sigerson chansen att lösa ett fall.

Originaltitel The Adventure of Sherlock Holmes' Smarter Brother
Regissör Gene Wilder
Manus Gene Wilder
Genre Komedi, Kriminalare, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Gene Wilder, Madeline Kahn, Marty Feldman, Dom DeLuise, Leo McKern, Roy Kinnear, John Le Mesurier

DrJW
2016-09-10
Den går att se och de finns roliga scener, och även de komiska legendarerna Gene Wilder, Marty Feldman, Madeline Kahn och Dom Deluise gör bra ifrån sig. Men handlingen lyfter inte riktigt fram, hade Gene skrivit den här manuset tillsammans med Mel Brooks så hade den säkert blivit lika bra som Det våras för Frankenstein.
2015-01-09
Med en rollista innehållandes komiska legendarer som Gene Wilder, Madeline Kahn, Marty Feldman och Dom DeLuise så var förhoppningarna stora. Skådespelarna har tidigare gjort underbara filmer tillsammans och enskilt. I Mel Brooks händer har det t.ex. blivit flera underbara filmer. Nu är det dock inte Mel Brooks bakom kameran utan istället Gene Wilder själv. Resultatet blir i mina ögon inte alls roligt eller för den delen bra.
AmyTatti
2013-12-28
Det är en fantastiskt fånig och rolig film. Den har något av 50-tals charm men med lite skruvad 80-tals humor.
Scooter634
2013-08-01
Fantastiskt rolig. Gene Wilder och Marty Feldman spelar riktigt bra i denna rulle.
mindcooler
2012-06-23
Inte riktigt frisk.
Gröne_Orm
2012-01-20
Det här är ju arketypen för en viss sorts komedi som jag uppskattar. Lagom buskis, sådär.
Solhjul
2011-07-18
Strålande!
Ihsahn
2008-02-04
Det börjar riktigt bra med många skratt, men sen spårar det tyvärr ur och blir allt mindre roligt allt eftersom filmen går. Marty Feldman är dock aldrig fel.
Namellak
2007-03-04
Där här verkar vara en film som blir bättre med tiden. Jag såg den för första gången för tio år sedan och tyckte då bara att den var jobbig, men nu förstod jag att uppskatta humorn mer. Se den för Dom De Luise...haha :)

2007-03-04
Såg inte hela. Börjar bra , men sen är det tvärstopp. Killen med klotögonen är en alien ?