2.8

Sherlock Holmes tar nattexpressen

Sherlock Holmes anlitas att vakta en värdefull juvel under en tågresa från London till Edinburgh.

Originaltitel Terror by Night
Regissör Roy William Neill
Manus Frank Gruber
Genre Kriminalare, Drama, Äventyr, Mysterium, Thriller, 40-tal
Skådespelare Basil Rathbone, Nigel Bruce, Alan Mowbray, Dennis Hoey, Mary Forbes, Renee Godfrey, Frederick Worlock

Skapad 2020-05-12 av weng-weng
Watson och Holmes åker tåg för att vakta en diamant ”stor som ett andhuvud”. De äter steak and kidney pudding, får varnande pappersmeddelanden och springer på den oduglige Lestrade från Sco...   Läs mer »

Tonti
2020-05-15
Superbt trevlig.
Albion
2020-05-11
En av de bättre i serien och förmodligen kan tåget tillskrivas större delen av den orsaken. Synd att Lestrade är lite i väl tramsigaste laget. Upplösningen är också mycket finurlig. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
KimEkberg
2020-04-26
Ännu en trevlig och avslappnad Holmes med paret Rathbone/Bruce.
KimEkberg
2020-04-26
Ännu en trevlig och avslappnad Holmes med paret Rathbone/Bruce.
2016-10-25
Ännu ett bevis för att Basil Rathbone är överlägset bäst som Sherlock Holmes!
2014-12-24
Filmer som utspelar sig på tåg brukar fungera perfekt hos mig oavsett om det handlar om Hitchcock, Agatha Christie eller som här Sherlock Holmes. Just att mord sker på en sådan instängd och liten yta som ett tåg skapar en skön dimension av spänning och drama. Upplösningen lyckas t.o.m. lura mig vilket var trevligt. Denna film bevisar dessutom för mig ännu en gång att föregångaren till Kiefer Sutherlands Jack Bauer var Basil Rathbones Sherlock Holmes. 4-
Werim
2014-05-05
Spännande och oväntade svängningar. Man hålls underhållen genom hela filmen och upplösningen är lysande.
kolle82
2013-05-26
Kul ärtpistol!
Taandborste
2013-04-08
Det känns nästan som att allting händer den sista minuten!
martineden
2012-12-27
[rek. 3] Kanske lite ripoff på Hitchcocks THE LADY VANISHES (1936)? Bra och stabil del i serien som sagt porträtteringen av Watson blir här ett stort problenm som sänker intrycket avsevärt. Helhetsmässigt bra och spännande! Bra! 3.