3.3

Shirin

Abbas Kiarostami filmar över hundra kvinnors ansikten medan de tittar på en film.

Originaltitel Shirin
Regissör Abbas Kiarostami
Manus Farideh Golbou
Genre Drama, 2000-tal, Experimentfilm
Skådespelare Juliette Binoche, Niki Karimi, Golshifteh Farahani, Taraneh Alidoosti, Mahnaz Afshar, Negar Javaherian, Leila Hatami, Mahtab Keramati, Hediyeh Tehrani, Pouri Baneai, Shirin Bina, Sahar Dolatshahi, Homayoun Ershadi, Behnaz Jafari, Baran Kosari

hsimpson
2020-02-26
Kiarostami, alltså. Det kan verkligen gå åt båda hållen med den herrn. Det här var riktigt illa, och hade gjort sig bättre som kortfilm. Precis som Sznax blev jag också ganska störd av att veta hur inspelningen gick till.
Frankiie
2013-11-20
Jag kan se ambitionen med filmen, konceptet osv. Ur ett experimentellt perspektiv är den jätte intressant men innehållsmässigt faller den platt för mig och den är lite väl lång. Nu är dessa kvinnor skådespelare men det tycker jag inte gör så mycket då själva idén är att leka med film, filmupplevelse och människans känslor i stort. Någon har påpekat att allt är fejk men det är hela tanken, all film är fejk i grunden, och det är väl både relevant och irrelevant i detta fall; oavsett så handlar det om dem riktiga känslorna som film väcker hos människor. Kiarostami är för mig en spännande regissör som alltid kommer med något nytt, något man inte har sett innan, däremot är det som att han aldrig riktigt når fram i hans försök, det blir nästan för ambitiöst. Så känner jag är fallet med Shirin, det är någonting spännande där men det är inte tillräckligt för att lämna mig hänförd.
Sznax
2013-03-20
En av de allra mest meningslösa saker som gjorts. Idén är väldigt intressant men när man känner till hur filmen gjordes (ingen tittar på något filmmaterial alls, så allt är bara skådespeleri, inga riktiga känslor) så blir det bara totalhaveri. Det vi lyssnar på, som skall föreställa en film, är ruskigt uselt och i kombination av det faktum att allt är fejk så finns det inget kvar att hämta i filmen. Det intressanta upplägget blir bara tomt när man vet att man tittar på folk som tittar på ingenting (det är bara att gå ut och titta på folk som åker kollektivt så har vi mer trovärdiga saker). Att Binoche plötsligt dyker upp gör allting till en ännu större parodi, och hjälper till att döda trovärdigheten lite mer. Betyg 2.4
goeran
2010-01-25
Ett mycket intressant och ovanligt filmupplägg som verkligen berör.