3.2

Shirley Valentine

Shirley är en medelålders hemmafru som kommer på sig själv med att tala med väggen när hon lagar sin mans middag, funderandes på vad som hände med hennes liv. Hon jämför händelser i hennes nuvarande liv med hur hon var förut och känner sig stagnerad och slentrianmässig. Men när hennes bästa vän vinner en betald semester till Grekland för två så börjar Shirley se världen, och sig själv, i ett helt nytt ljus.

Originaltitel Shirley Valentine
Regissör Lewis Gilbert
Manus Willy Russell
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Tom Conti, Julia McKenzie, Alison Steadman, Pauline Collins, Bernard Hill, Joanna Lumley, Tracie Bennett, Sylvia Syms, Gillian Kearney, George Costigan, Anna Keaveney

Ghostface
2020-11-08
Känner inte att jag är i rätt målgrupp för den här filmen men visst finns det en humor i filmen som går att förstå åtminstone hehe. En brittisk Sällskapsresa.
Gigi1943
2013-08-24
En trevlig film att se från soffan, inget märkvärdigt men jag har sett den tre gånger faktiskt.
XJR
2010-02-04
Klassik måbrafilm, med en väldigt engelsk hemmafru och en väldigt grekisk tavernaägare. Extra kul om man gillar England och Grekland med alla dess egenheter. Kul repliker: Boat is boat, fuck is fuck Stark 3:a!
nopasaran
2008-04-09
Talking to the Wall!!
DanielMott
2008-02-28
You afraid I want to try and make fuck with you?
Namrub
2008-02-24
En helt underbar och roande feel good film!
bernold
2008-02-23
dårlig
Mepsipax
2007-07-24
Den är nog riktigt bra om man är en hemmafru från den brittiska arbetarklassen, jag kan tillochmed se possitiva aspekter med den, men efterssom jag är så långt ifrån ovan beskrivda typ av personlighet så kan jag inte riktigt uppskatta den här filmen
HerrArne
2007-06-06
Stort hjärta i en film som inte helt lämnat sin teaterförlaga.
Elme
2006-08-29
ordentligt övertydlig men smålustig emellanåt