4.3

Shoah

En nio timmar lång dokumentär om förintelsen. Claude Lanzmann åker runt i världen för att intervjua överlevande, vittnen och förövare. Genom intervjuer och kontemporära bilder berättas helt utan arkivbilder om massmorden i förintelselägrena Auschwitz, Treblinka, Chelmno samt det judiska ghettot i Warszawa.

Originaltitel Shoah
Regissör Claude Lanzmann
Manus Claude Lanzmann
Genre Dokumentär, 80-tal

fisk0
2019-12-02
Håller med om kritiken mot tolken, är väl något de är vana vid i frankrike, men rätt jobbigt att först lyssna på en utläggning på ett språk utan textning och sedan få samma sak igen på franska, nu textat, särskilt då Lanzmann ibland själv påpekar att tolken verkar ha hoppat över en del saker, och vid ett par tillfällen kan jag själv höra saker där översättningen inte blev helt rätt. Inga jättefel såklart, men hade kunnat hanterats annorlunda i redigeringen.
fisk0
2019-12-01
Någon annan som såg Cinematekets visning? Visst saknades den uppmärksammade scenen där den dolda kameran blir upptäckt, eller lyckades jag missa den på något vis? Tycker det var ett intressant grepp att undvika arkivfilmer från perioden, och trots att "samtiden" är nästan 40 år sedan, så känns den inte särskilt daterad. Tycker också att det var intressant hur han bygger upp en helhetsbild av många små detaljer, med byråkrater, ingenjörer och överlevare som bara såg en liten del av maskineriet vardera. Trots sina 9 timmar tyckte jag den var engagerade och ytterst sällan seg.
Dutch
2017-03-06
Svår att betygsätta. Otroligt viktig. Jisses.

2016-12-30
Det känns verkligen blodigt att stänga av just denna film efter bara en dryg timme. Nu var det inte bara pga den undermåliga komprimeringen på Eurekas Blu-Rayutgåva utan främst för att Lanzmann använder nutid för att berätta något om dåtid och då i en ytterst linjär, rätt gäspig form till dokumentär. Det är synd då många historier är så pass intressanta, men den konstanta tolken drar ut på tiden alltför mycket och jag inser att det helt enkelt inte funkar för min del.
Galivan
2016-03-18
Folks berättelser ackompanjeras av naturliga miljöbilder från "nutid" (70-80-tal). Det är oftast en lugn rörelse i bilden och man färdas ofta framåt längs en väg. Fin fotografisk bildkvalitet i det analoga fotot, fina färger och intressanta miljöer. Ingen musik eller liknande förstärkande element. Man får själv föreställa sig vad som utspelades utefter det som som sägs. Många intervjuas i naturliga utomhusmiljöer. Det nämns nog inga nazister , det koncentreras till vad offren utsätts för. Man gör ofta en paus efter att någon pratat en längre stund vilket är välbehövligt. Det var en hel del jag inte kände till. Storyn med Fredy Hirsch och de tjeckiska judarna ger en inblick i en omöjligt läge.
emilstjernholm
2016-02-10
Ett makalöst dokument som skapar ett lapptäcke av vedervärdiga minnen och berättelser. Intervjuerna med överlevarna är overkligt jobbiga men både Lanzmann och de som intervjuar verkar vara eniga om hur viktiga dessa muntliga vittnesmål är trots att det gör ont. När han pratar med nazister och medlöpare är det intressant hur han ibland tar ett steg tillbaka och låter deras rationaliseringar och undanflykter falla på eget bevåg snarare än att gå i polemik, i andra fall går regissören mer på offensiven och punkterar deras lögner. Finns just nu på SVT Play, alla borde se den.
Snåm
2016-02-02
Fantastiskt bra dokumentär, så klart. Det enda problemet är faktiskt längden, just för att den också bör ses i en sittning. Den avslutande tredjedelen, som var oerhört intressant och bra i sig, blev helt enkelt för svår att hänga med i. Å andra sidan är det väl också så att jag inte borde börjat titta klockan 22. Tyvärr lär jag väl aldrig se om den, men om så sker kan den mycket väl bli en femma.
CarloMarx
2014-02-17
Vet inte vad jag ska säga men vill ändå säga något --- få ur mig nåt trots att jag känner mig helt tom, och helt uttömd. Dokumentären är en drygt nio timmar lång resa ner i mänsklighetens svartaste hål. Den handlar om förintelsen, men kanske än mer om människorna som överlevde den. Eller gjorde de verkligen det? Vid en första anblick är svaret uppenbart ja, eftersom de är vid liv; de sitter ju framför kamerorna och berättar just om hur de lyckades lura döden på platser som kommit att symbolisera den - Auschwitz, Treblinka och Chelmno, etc.. Men ju längre filmen lider desto tydligare ter sig uppfattningen om att svaret på frågan nog inte är så uppenbar. För det är skillnad på att leva och på att endast existera, och genom att zooma in vissa av de överlevandes blanka, stirrande blickar lyckas Lanzmann visualisera denna skillnad. Så ja, jag är tom nu men i framtiden kommer jag att minnas tillbaka på den här senvintern som senvintern när jag satt och tittade på Shoah... och blev berörd och förstörd på samma gång.
Ful_fisk
2014-01-17
Claude Lanzmanns nio timmar långa dokumentär om förintelsen är på alla plan värd att lägga nio timmar av sitt liv på. För det första så är det en av de bästa filmerna jag någonsin sett. För det andra är det den bästa dokumentären jag någonsin sett överhuvudtaget. För det tredje så känns den ofantligt stark tack vare sitt fantastiska utförande, att istället för att brassa på med bakgrundsmusik och arkivbilder bara låta intervjuer från överlevarna ta fritt spelrum att förmedla sina ofattbart hemska minnen. För det fjärde så kompletteras intervjuerna med enastående bilder från platserna där det hela hände, tagna i nutidens stillsamma skönhet med fantastiskt foto. Och för det femte så borde alla världens nazister låsas in i en biosalong och tvingas titta igenom denna enastående film och förhoppningsvis kanske de skulle lära sig något. Men det kanske bara är önsketänkande, för den här filmen säger mig att det inte tycks finnas någon gräns för hur omänskligt människor kan behandla varandra. "Mästerverk" är bara förordet.
myslas
2014-01-16
Inte så mycket en film som ett historiskt dokument, och ett väldigt viktigt sådant. Inga snabba klipp i intervjuerna med olika ögonvittnen här utan Lanzmann låter personerna få berätta sina historier på sitt sätt i sitt egna tempo. Är mycket glad att jag tog mig tiden att se igenom den.