3.7

Shooting Dogs

En film baserad på verkliga händelser. En präst och en ung lärare arbetar i Rwanda när folkmordet inleds i april 1994. De har på sin skola beskydd av FN och ett tusental flyktingar söker sig därför dit. Prästen och magistern ställs inför många svåra beslut om de ska riskera sina liv eller fly.

Originaltitel Shooting Dogs
Alternativ titel Beyond the Gates
Regissör Michael Caton-Jones
Manus Richard Alwyn, David Belton, David Wolstencroft
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare John Hurt, Hugh Dancy, Dominique Horwitz, Louis Mahoney, Nicola Walker, Steve Toussaint, David Gyasi, Susan Nalwoga, Victor Power, Jack Pierce, Musa Kasonka Jr, Kizito Ssentamu Kayiira, Clare-Hope Ashitey

NoWireHangers
2017-07-13
Skildrar början av folkmordet i Rwanda på en katolsk skola. Prästen och läraren försöker göra vad de kan, medan FN-trupperna enligt order gör absolut ingenting. Och det är väl just den aspekten som är filmens fokus, att västländerna inte gjorde någonting för att hjälpa, utan bara evakuerade sina egna medborgare från Rwanda. Handlingen utspelar sig främst på själva skolan och filmen ger ingen direkt bakgrundsinformation om de konflikter som ledde fram till folkmordet. Starka skådespelarinsatser av hela ensemblen, inte minst Hurt och Dancy hjälper filmen till en 4-
Björkman
2015-05-12
Vidrig men mycket bra film. Stark realism och inga förskönanden. Man blir mer och mer illamående ju längre filmen går och klumpen i halsen växer. Trots att en av huvudkaraktärerna är präst så blir inte filmen heller insnöad på ett religiöst tema och överdriven på något sätt, snarare så blir det religiösa nedtonat vilket ger ett mer genuint intryck av hur man kan tvivla i en utsatt situation.
Dele
2014-08-24
Hyfsad skildring av en hemsk händelse. För lite grymheter och för mycket kristet hjältedåd och överdramatiseringar stör verklighetskänslan och potential.
BruceIV
2014-05-02
Fy fan vilken klump i halsen :( enda som gör att den inte blir en femma är att "den vite mannen" ska vara nån slags räddare i guds namn..
Kimchi
2013-10-22
Helt okej. Den förhåller sig hyfsat väl till sanningen...men som vanligt i sådana här fall så tonar filmen ner grymheterna och höjer hjältedåden. Eller ja, Christopher heter egentligen Vjekoslav "Vjeko" Ćurić och var en kroatisk präst. Han dog 1998. Men verklighetens "Christopher" gjorde ändå betydligt mer för Rwanda än mannen i filmen. Kan låta petigt men sånt måste vägas in i en film som är tänkt att porträttera verkliga händelser.
foppa99
2013-10-07
"Det suger hårt att ondska sprider sig mycket fortare än vad godhet får fotfäste". sen vill jag säga 2 saker: 1.ibland tänker man verkligen -Jippiiiiii för FN. 2.samtidigt som detta folkmord skedde njöt jag av Brolin, Dahlin, Ravelli´s o alla de andra fotbollshjältarnas framgångar i VM.. får det att kännas.. "sådär" helt ärligt.
jaykaa
2013-10-04
Hemsk men väldigt bra film om det som hände i Rwanda. Sen kan man se Hotell Rwanda också som komplement så får man en ännu värre bild av det som hände. Men absolut en SE film. Grym!
Taandborste
2013-07-24
Ganska intetsägande film, önskar att jag blivit lite mer berörd än jag faktiskt blev. Men Hurt är bra och Dancy är söt, helt okej och så.
jonbo
2012-02-14
Det känns mest som att filmskaparna vill göra en film som berör än att de verkligen själva är berörda av den film de gör.
Alice-Renee
2010-12-15
"Den gode vite mannen", blaablaablaaa... (Plus däremot för presentationerna i slutet.)