Shoplifters

En fattig japansk familj som hankar sig fram på tillfälliga jobb och lågbetalda löner tvingas till snatteri för att få det att gå runt. Vid ett tillfälle stöter de på en flicka som de efter vissa omständigheter bestämmer sig för att rädda undan sitt öde och helt enkelt adoptera henne. Efter att hon anmälts försvunnen börjar polisen söka efter flickan.

Originaltitel Manbiki kazoku
Regissör Hirokazu Koreeda
Manus Hirokazu Koreeda
Genre Kriminalare, Drama, 2010-tal
Skådespelare Lily Franky, Sakura Andô, Mayu Matsuoka, Jyo Kairi, Miyu Sasaki, Sôsuke Ikematsu, Yûki Yamada, Moemi Katayama, Daisuke Kuroda, Kazuaki Shimizu, Izumi Matsuoka, Katsuya Maiguma, Hajime Inoue, Aju Makita, Kirin Kiki, Yôko Moriguchi, Akira Emoto, Kengo Kôra

DYV
2019-07-18
Lång startsträcka för att komma in i handlingen. Dock premieras tittare som är på tårna och fångar upp detaljer som ger förklaringar till filmen storyline. Det finns ett djup och många bottnar som kan tolkas och analyseras vilket gör att filmen efterlämnas ett starkt avtryck. Tekniskt snyggt filmad och dynamiskt välfungerande i så tillvida att komisk inslag finns som blandas upp med tyngre frågor kring livsfilosofi på ett autentiskt sätt.
BarryHero
2019-04-14
Långsamt berättat men en film som för tankarna till gamle klassiske Ozu. Välskriva karaktärer som man inte vet var man har förrän filmens slut. Blev för övrigt oerhört sugen på nudelsoppa under filmens gång.
erosagape
2019-03-17
Bra och gripande om familjen som liksom vittrar sönder. Lilla huset bland höghusen fick mig att minnas (koldioxidöverkompenserade) besök i Tokyo, för så kan det verkligen se ut där.
Catapilla
2019-03-17
Som Dardennes, fast sämst.
2019-02-26
Riktigt bra och fin film. Vissa scener gör mig verkligen tårögd och filmen känns verkligen levande och karaktärerna på riktigt, även om dom känns lite lätt karikatyrartade. Sån värme i dom skapade familjebanden men också en kylig cynism. Filmen lämnar mig med så mycket känsla för karaktärerna och deras öden och jag vill verkligen veta hur det går för dom. Riktigt bra, ganska stark fyra och en av årets bästa filmer.
Spidde
2019-02-22
Mycket bra film som börjar lite segt och rörigt, men snart faller de olika bitarna på plats och sen flyter det på bra. Väldigt bra skådespel och mycket välskrivet manus där varje karaktär känns intressant och nyanserad. En film som jag kommer minnas länge.
dr_Robert
2019-02-21
Rysligt stark film som börjar lite långsamt, men växer allt eftersom. Den lämnar spår, även nu morgonen efter så tänker jag på den och har jag svårt att släppa den. Mer än i Barnen som inte fanns är det den här gången de personliga relationerna inom "familjen" som drabbar i all sin styrka och komplexitet.
Lasersword
2019-02-19
Fin och intressant film som egentligen är väldigt tragisk trots att den upplevs som väldigt mysig. Den får en att fundera över vad som är rätt och fel i samhället och vad en familj egentligen är. Samtidigt som man bara hänger med i handlingen på ett behagligt sätt. Ett tips för alla att se.
Ful_fisk
2019-02-13
Fin och bra film med stor närvaro, vars värld man lätt sjunker in i. Tycker den tappar lite under andra halvan, men det är ändå intressant. Skönt med brist på dömande, att karaktärerna visas upp i sin blandade helhet och man inte behöver bestämma sig för om man tycker om dem och deras val eller inte, utan bara fascineras av de mixade känslorna som går genom kroppen under filmens gång.
stgurgel
2019-01-15
En mycket speciell historia väl berättad och detaljrik. Man sugs in och får en angenäm känsla av att det måste väl ändå vara en sann historia, det här kan väl inte vara påhittat?