3.7

Short Cuts

Short Cuts, vilken bygger på en novellsamling av Raymond Carver, är ett collage av karaktärer och intriger. Någon huvudhistoria finns inte, utan en mängd handlingar löper parallellt, och griper ibland tag i varandra. Den gemensamma nämnaren är att allt utspelar sig i olika delar av Los Angeles.

Originaltitel Short Cuts
Regissör Robert Altman
Manus Robert Altman, Frank Barhydt
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Andie MacDowell, Bruce Davison, Jack Lemmon, Zane Cassidy, Julianne Moore, Matthew Modine, Anne Archer, Fred Ward, Jennifer Jason Leigh, Chris Penn, Joseph C Hopkins, Josette Maccario, Lili Taylor, Robert Downey Jr, Madeleine Stowe, Tim Robbins, Cassie Friel, Dustin Friel, Austin Friel, Lily Tomlin, Tom Waits, Frances McDormand, Peter Gallagher, Jarrett Lennon, Annie Ross, Lori Singer, Lyle Lovett, Buck Henry, Huey Lewis, Danny Darst, Margery Bond, Robert DoQui, Darnell Williams, Michael Beach, Andi Chapman, Deborah Falconer, Susie Cusack, Charles Rocket

Hypostas
2016-02-22
En lång och seg film, med alldeles för många extrema händelser för att det ska kännas särskilt trovärdigt. Vissa fina scener finns och det kryllar av duktiga skådisar, så en stark tvåa får det bli i betyg.
hestret
2015-01-07
Trist. Lång. Oengagerande. För stor och grandios för sitt eget bästa. Men kan fortfarande inte säga att den är helt usel. Det finns vissa scener som tilltalar mig mycket - typ Jack Lemmons monolog framför en utmärkt Bruce Davison. Men generellt sett tycker jag inte att dessa historier gjorde sig jättebra på vita duken. Det var mest tunt och fångar in den sorgsenhet som Carver bär på. Istället blir det någon komedisörja. 26/100
saggesaliv
2014-12-06
Vi är i nittiotalets Los Angels och följer en mängd med separata historier. Något egentligt tema finns inte, den gemensamma faktorn historierna som visas är att de utspelas i LA, vissa historier krossar varandra men de flesta är parallella. Detta sätt att göra en film på gillar jag väldigt mycket. Hela grejen med små historier i en stor film är underbart och jag har flera favoritfilmer som utspelar sig på detta sett, Magnolia är väl den absolut bästa av sitt slag. Teman som kan nämnas är kärlek, hat, otrohet, tillit, sex, livet, döden och så vidare. Vi tar egentligen ett steg in i ett gäng Los Angeles-bors vardagliga liv, vissa spetsade med misär och sorg, andra med glädje och ljus. Short Cuts skådespelaruppsättning är helt jävla otrolig, det är så många välkända ansikten och alla spelar riktigt bra. Att välja ut ett par tre stycken som står ut är nästan omöjligt. Om jag ska välja ut några som spelade lite extra bra så blir det en lång lista, Tom Waits, Tim Robbins, Bruce Davison, Jack Lemmon, Julianne Moore, Lily Tomlin, Chris Penn, Andie MacDowell och även Robert Downey Jr tidiga roll. Ja, detta var bara ett axplock. Att Short Cuts inte ens fick en enda Oscarsnominering för skådespeleri är konstigt då det är en av de mest välspelade filmer jag någonsin sett. Jag vill sätta en tia på grund av den otroliga upplevelse och de tre timmarna som bara flyger förbi hur lätt som helst. Men stark, extra stark nia blir det. Hör till de bättre filmer jag någonsin sett. Betyg: +9/10
2014-11-03
Jag gillar inte alltid det Robert Altman regisserat men detta var väl egentligen första gången jag upptäckte honom på riktigt. Stor ensamble av skådisar som vi träffar på i små historier men som till slut rör vid varandra. Mycket bra regi och skådisarna imponerar verkligen. 3+
AlbinWesley
2014-10-06
Smått makalös ensemblefilm. Mycket välberättad, många eleganta svep och framför allt välgjort drama. Titelns tematik är slående, och även om filmen i någon mån utgår från att världens gång inte är förutbestämd, tycker jag om den. Något av en inte riktigt lika fantastisk föregångare till Magnolia, kanske.
precineadd
2013-07-30
andra_pannan: Missade du storyn om den svarta killen på sjukhuset som blivit skjuten och hans föräldrar som väntade på besked? Den detaljen är väldigt LA 1993.
precineadd
2013-07-30
egentligen bara lyxfluff, men ändå slickat gjort och bra
Gumsamumsa
2013-05-22
Blev förbannad, boken är fantastiskt men filmen suger.
Yohanetsu
2013-03-04
Jag hade inte riktigt fokuset i mig för att helt sjunka in i en så pass lång film men, ändå, vilken film. Helt klart tumme upp!
anna_pannan
2012-07-18
alldeles för lång, alldeles för ointressant, enda som är bra är tom waits. sjukt tröttsamt med skildringar av mäns förakt mot kvinnor ("äh, låt henne ligga kvar i vattnet, vi går och tar en öl och fiskar istället") samt att det inte var en enda svart person med i hela filmen förutom statisterna och den obehagliga torsken vilket är tragiskt med tanke på att det utspelar sig i LA och är gjord 1993. då det i och för sig var sjukt rasistiskt i LA. men tragiskt ändå. tycker jag.