3.4

Shotgun Stories

Ett taggigt frö sås när två halvbröder brakar samman under deras pappas begravning.

Originaltitel Shotgun Stories
Regissör Jeff Nichols
Manus Jeff Nichols
Genre 2000-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Michael Shannon, Douglas Ligon, Barlow Jacobs, Natalie Canerday, Glenda Pannell, Lynnsee Provence, Michael Abbott Jr, Coley Canpany

Punkliv
2015-09-08
Rekommenderad fyra. Något haltande tempo och tvivelaktigt skådespel ifrån vissa - särskilt Douglas Ligon - men i övrigt är den nästan perfekt. Mycket mörker och misär både i berättelsen och i skithålan. Jag älskar miljöerna, helt perfekta för att förmedla misären. Den gjorde ett ganska starkt intryck och just nu sitter jag här med ett litet tryck över bröstet. Varför sätter jag då ingen fyra? Jag vet inte riktigt, men något känns lite, lite fel. Kanske att vissa delar är lite väl långa transportsträckor (missförstå mig rätt; jag älskar långsamt tempo, men ibland lyckas inte Nichols behärska det fullt ut). Den får en djävulskt stark trea så länge men jag känner på mig att den kommer växa på mig ganska snabbt.
Mekong
2014-12-06
Underbar lågmald americana. Långsamt och vackert. Dessa scener från ett småstads-amerika, solnedgångar och halvshabbiga figuer. Jag faller så totalt för det. Och Michael Shannon.
FUR
2014-12-06
En stillsam och fin debut som kanske saknar något av en klimax. Michael Shannon är fin, och allt av Nichols härefter har varit i princip felfritt så - ser fram emot Midnight Special!
Ghostface
2014-02-19
Sällan har jag varit så uttråkad av en film som har förutsättningar till så mycket spänning.

2014-01-04
Jeff Nichols regidebut är den minst bra av dennes tre hittills gjorda filmer. Men alla går i samma mönster. Lågmälda, dystra och med ett tämligen lågt tempo. Ganska vardagliga skildringar på ett sätt, även om händelserna i vissa fall utmärker sig. En regissör som imponerar. Mogen regi trots sin ålder och att denne även skrivit manus till sina filmer är ännu mer imponerande. Take Shelter är dennes allra bästa. 6/10.
ryderup
2013-12-08
Mörkt. Deprimerande. Michael Shannon. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Men de tre första sakerna innehåller filmen i alla fall.
divaad
2013-09-24
Jävligt mörk och dyster filmen igenom. Kunde gärna ha varit lite längre, å andra sidan är det kanske just det som gör att man aldrig blir uttråkad. Betyget landar på en stabil fyra! Fan Nichols, 5-4-4 är ett förbannat stabilt facit så här långt. Fortsätt i samma andra, tack!
hestret
2013-03-01
Egentligen en helt galen synopsis med en duo brödratrior som ska slåss mot varandra i någon form av David Gordon Green-universum, men det funkar väldigt bra. De icke-stereotypiska karaktärerna är väl utmejslade och spelas mycket fördelaktigt. Någon skrev att storyn är en grekisk tragedi, men jag tycker det känns mycket mer grandios Shakespeare över den här långsamt meditativa gotiska berättelsen. Det finns dock vissa brister i manuset och jag är heller inget stort fan av slutet, men i det stora hela en mycket bra film. Stabil fyra.
oapelmo
2012-10-19
Vilsamt och meditativt tempo i vackra scenerier. Fantastiskt soundtrack.
skogg
2012-08-31
En fantastiskt vacker och lågmäld film. Michael Shannon är lika fantastisk som alltid.