3.2

Showtime

Under uppsättningen av en Broadwaymusikal får koreografen, dansaren och regissören Joe Gideon en hjärtinfarkt. För att överleva måste han dra ner på tempot och sluta förstöra sig själv med sprit och cigaretter. Något som Joe visar sig ha svårt för även om han skulle vilja. Den legendariske regissören och koreografen Bob Fosses självbiografiska film från 1979, med fräcka och fyndiga sång- och dansnummer. Filmen belönades med fyra Oscar.

Originaltitel All That Jazz
Regissör Bob Fosse
Manus Robert Alan Aurthur, Bob Fosse
Genre Fantasy, Drama, 70-tal
Skådespelare Jessica Lange, Roy Scheider, John Lithgow, Deborah Geffner, Ben Vereen, Ann Reinking, Max Wright, Anthony Holland, Cliff Gorman

2019-05-22
Meh, oerhört svag tvåa. Jag är så otroligt trött på sånna här självsvåldiga semi-biografier av serieotrogna regissörer. Filmer som handlar om att dom behandlar folk omkring sig illa men som enbart handlar om dom själva. Sen är jag allmänt inte särskilt förtjust i Bob Fosses filmskapande, eller den här typen av 70-tals berättande överlag. Oerhört svag tvåa. Ett par fina scener med dottern och Roy Scheiders karaktärsskildring är väl det enda bra jag faktiskt bär med mig. Filmen är inte direkt dålig, men engagerar inte alls. Etta när nära men det blir en svag tvåa.
RustyFilm
2016-12-10
Filmen är från 1979, innan ordet utbrändhet var uppfunnit men filmen handlar just om det. Det hela är en musikal (kanske). Titeln kan lura en till att tro att detta är en jazzfilm. Så är det inte. Det handlar om en självdestruktiv (sprit, röka, knark osv) filmregissör som arbetar med att ta fram en ny film.
Spidde
2015-12-29
Mycket bra och förvånansvärt fräsch och cool. Inte lika bra som mästerverket Cabaret men riktigt bra ändå. Amerikanska filmer som den här görs inte nuförtiden, det är ingen som vågar ta risker och allt ska vara så konventionellt och säkert. Den här filmen känns råare och mer äkta, och därför också coolare, än de flesta nyare amerikanska filmer jag sett i år. Bra skådespel, snygga shownummer, en intressant story men tyvärr en lite för utdragen sista halvtimme. En stabil fyra.
2015-01-07
Det som fascinerar mest med denna filmen är att den är självbiografisk från Bob Fosse. Att göra en film om sig själv måste vara rätt besynnerligt och dessutom på det sätt som Fosse gör det här. Jag vet ytterst lite om Fosses personliga liv men det känns inte direkt som han förskönar bilden av sig själv. Kanske är det just därför som filmen blir intressant och ändå så bra som den blir. När det gäller Fosse så är dans- och sångnumren väldigt lyckade vilket är föga överraskande. 3+
#54
2013-06-30
Lite långdragen.
Gigi1943
2012-11-15
Fantastiska dansnummer men det mittemellan kunde man undvara.
ilBrutto
2011-07-27
Definitivt inget för mig, tyvärr. Roy Scheider var bra.
Demille87
2010-10-20
Helt magisk! Redan vid inledningen var jag helt hänförd!
Kurganen
2008-09-27
Oväntat men sinnessjukt bra. Dansfilm, tänkte jag. Det går inte att se. Jovisst är det dans i filmen men det är inte det den handlar om. Ett underbart drama faktiskt. Extremt sevärd.
Minik?
2008-03-29
Instämmer med dissiminator, oengegerande och febrig.