3.8

Shutkas rekordbok

Utanför Makedoniens huvudstad Skopje ligger den av romer bebodda förorten Shutka där alla verkar anse sig vara bäst på någonting.

Originaltitel Knjiga rekorda Sutke
Alternativ titel The Shutka Book of Records
Regissör Aleksandar Manic
Manus Aleksandar Manic
Genre Dokumentär, Komedi, 2000-tal

Mikka
2012-02-14
Uncle Refet är riktigt skön. Men i det stora hela är det inte så mycket att hänga i granen. Det snabba berättartempot blir för mycket och jobbigt att titta på. Och det är mycket svårt att sympatisera med någon alls i det här hopkoket.
august08
2011-08-04
Riktigt bra! Svunnet är det långsamma svenska normberättandet i denna dokumentär.
Tiptaka
2010-06-15
Det är trevligt att se hur de löser sina religiösa skillnader på ett föredömligt vis. Annars är människorna i Shutka precis som de är på alla världens platser, fåfänga, tävlingsinriktade och fullkomligt galna.
Dalibor
2009-11-12
Underbar dokumentär - dock försvinner lite av charmen i översättningen. Seriös och oseriöst samtidigt som människor har en otrolig respekt för varandra trots fattigdomen och oavsett vilken livsåskådning de besitter.
foppa99
2009-10-06
kul
swampblues
2008-05-19
I shutka tävlar man om vem som har bästa samlingen med brusiga kasettband.Man har också en åkbar vedkap och bybefolkningen är så musikaliska att dom inte behöver någon teknik överhuvudtaget för att göra världens bästa musikinspelningar...
Harmy
2008-05-19
Rekommenderas till alla som gillar Kusturica.