2.8

Sibel

I bergen vid turkiska regionen mot svarta havet bor Sibel med sin far och syster. Sibel är stum och talar genom ett form av visselspråk. Frånstött från de övriga i byn är hon på jakt efter en mytomspunnen varg i skogen, men finner något annat.

Originaltitel Sibel
Regissör Guillaume Giovanetti, Çagla Zencirci
Manus Guillaume Giovanetti, Ramata Sy, Çagla Zencirci
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Damla Sönmez, Erkan Kolçak Köstendil, Emin Gürsoy, Emin Gürsoy, Elit Iscan, Meral Çetinkaya, Gulcin Kultur Sahin, Sevval Tezcan, Kazim Yilmaz

Asmorod
2021-04-26
Att hon ska vissla och bara inte prata teckenspråk - utstickande och annorlunda nog för att bli utfryst i en konservativ lite by - är så jävla dumt att det saknar motstycke.
karlmats
2018-11-14
En lite udda bekantskap denna stumma flicka som visslar sig fram genom sagorna och låter oss få följa med. Det är vackra miljöer i den lilla byn och skogen som omhuldar den och patriarkatets fula nuna känns farligare än den varg som vår hjältinna är ute och jagar. Hederskulturen drabbar både männen och kvinnorna i byn, friheten att vara sig själv är starkt begränsad för samtliga inblandade men nog är det väl ändå så att det är kvinnorna som har dragit den korta stickan här och filmen gestaltar detta på ett bra sätt, inte för aggressivt, men heller inte så pass subtilt att det går att missa. Jag tycker det blir lite segt stundtals, kanske p.g.a. av den sparsamma dialogen som är naturlig när vissling är det man kan, men det är vackert och det lyfter sig andra halvan när konflikterna börjar eskalera. Det räcker dock inte upp till 3an men 2an är stark och Damla Sönmez i huvudrollen är imponerande, lite som en turkisk Ronja Rövardotter.