3.6

Sideways

Miles Raymond är en nyskild och misslyckad författare. Han tar sin vän Jack, som är en före detta känd skådespelare, på en veckas resa till "vinlandet" i Kalifornien där de utforskar sina liv med alla sina misslyckade förhållanden.

Originaltitel Sideways
Regissör Alexander Payne
Manus Alexander Payne, Jim Taylor
Genre Drama, Komedi, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Paul Giamatti, Thomas Haden Church, Virginia Madsen, Sandra Oh, Marylouise Burke, Jessica Hecht, Missy Doty, M C Gainey, Alysia Reiner, Shake Tukhmanyan, Shaun Duke

Skapad 2019-12-21 av othis
Två män i yngre medelåldern ger sig ut på en veckolång resa i de kaliforniska vindistrikten – Miles Raymond, hittills opublicerad författare men med ett färskt manus åter en gång hos en för...   Läs mer »

Skapad 2019-12-10 av paycheck
Miles är en blyg och misslyckad författare som inte kommer någonstans i livet. Miles och hans bästa vän Jack ska iväg på en vinresa, som en sorts avkoppling, innan Jack ska gifta sig. Jack vill...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av sethgecko
Alexander Paynes tidigare filmer. ”Citizen Ruth”, ”Election” och ”About Schmidt” har följt en linje som börjat med svart komedi, fortsatt till lite mindre komedi och lite mer drama och fortsat...   Läs mer »

Krantzylvania
2018-12-09
Jag blev bakis av att se denna!
shitstorm
2018-09-07
Älskar den här filmen! Är ingen vinkännare, men ölnörd däremot. Man har den där kompisen som tuggar tuggummi samtidigt som man bjuder på ett glas Cantillon. :)
Iamsam
2018-07-13
Hur mycket drunk-driving gör dom egentligen i denna filmen? Sjukt. 99% av filmen består av pretto vinsnack.
supermancover
2017-08-09
Vid närmare eftertanke så blir det en tvåa till slut ändå.
supermancover
2017-08-09
En väldigt svag trea, och det är Giamatti som bidrar till den (i princip själv). Gillar vinnörderiet (även fast jag hatar vin själv) men i övrigt är jag inte speciellt impad tyvärr. Den var liksom inte dålig, men jag var inte nära att skratta eller knappt ens le en enda gång så direkt bra var den kanske inte heller. Den hade nog vunnit på att vara lite mer seriös och skippa vissa komedivinklingar.
Christofer
2017-04-13
Giamatti bär filmen på egen hand. Småtrevlig men inget märkvärdigt tycker jag. Att den vunnit en Oscar, varit nominerad till fler samt kammat hem en rad andra priser är dock något som jag inte kan greppa.
BlueViper
2016-12-23
Rakt igenom Awesome och jag gillar inte ens vin! Inte särskilt unik kanske förutom vinnörderiet, men välspelad, välregisserad och realistisk på ett bra sätt. Och rolig. Stark fyra nästan en femma.
vonadel
2015-07-11
Gillade den när jag såg den första gången och gillar den minst lika mycket nu. Paul Giamatti är en av mina absoluta favoritskådisar. Tror faktiskt att denna beundran började till viss del med denna film. Samspelet med Haden Church är verkligen klockrent. Så olika, men ändå så nära. Skulle gärna också tagit en vinroadtrip i Kalifornien. Väldigt nära en 8. 7/10
2014-11-22
Wow, vilket fantastiskt välskrivet manus. Om flera filmer var utrustade med manus som detta så skulle vi alla vara lite lyckligare. Dialogen mellan de två vännerna är särskilt kreativt och man känner igen sig i deras jargong. Paul Giamatti och Thomas Haden Church är helt enkelt magnifika i sina roller. Det otillfredställande slutet sänker betyget.
Björkman
2014-10-15
Helt okej, men inte en film som varken lyfter eller dippar särskilt mycket. Ganska mycket samma nivå filmen igenom, något bättre andra halvan. Ingen komedi man skrattar högt åt utan snarare drar lite lätt på smilbanden åt. Mer småmysig och charmig än rolig. Är man en vinkännare lär den vara extra intressant kan jag gissa. Paul Giamatti visar att han är värd större roller.