3.2

Sierra

Roy 'Mad Dog' Earle blir benådad från sitt fängelsestraff och sätts genast i arbete av en gammal kumpan som vill ha hjälp med ett hotellrån. Till hjälp får han ett par unga oerfarna gangsters.

Originaltitel High Sierra
Regissör Raoul Walsh
Manus John Huston, W R Burnett
Genre Thriller, Film-Noir, Kriminalare, Romantik, Drama, 40-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Arthur Kennedy, Ida Lupino, Joan Leslie, Alan Curtis (I), Henry Hull, Henry Travers, Barton MacLane, Cornel Wilde, Donald MacBride

Ful_fisk
2017-02-15
Fin gangsterhistoria med en suverän Humphrey Bogart i huvudrollen. Rycktes med fint, även ifall jag stör mig en aning på romantiseringen av gangsters. Sväljer inte riktigt avståndet mellan Bogarts goda hjärta och hans karriärval. Fint att den undvek att falla ner i de mest förutsägbara kliché-groparna, dock!
Bernhard99
2016-07-19
den här höll fint.
DOKAN
2015-11-08
En av de hårdkokta klassikerna! Och Bogart i ett av sina fränaste rollporträtt som gangstern med ett hjärta av guld. "Neger med rullande ögon"-scener stör men tyvärr hörde det ju tiden till. Värre om det skulle dyka upp i en nutida film. Så jag överser med detta och delar ut högsta betyg för bättre gangsterfilm har sällan skådats. Lupino väldigt fin i kvinnliga huvudrollen också.

2014-11-06
Filmen är bra men... med Hollywood visar upp en av sin sämsta sidor genom att skildra mörkhyade med ett stereotypiskt bildspråk. Med tanke på att filmen är från -41 så är det ju till viss del förståeligt men det går inte komma ifrån att denna film inte åldras med mycket värdighet. Kuriosa: Wille Best som spelar Algernon fick mindre betalt än hund som medverkar i filmen. Tummen ner!
Gigi1943
2014-10-03
Bogey är nästan alltid Bogey. Njutbart, man trivs genom hela filmen.
Werim
2014-05-21
Lite seg i början, men det blir bara bättre och bättre desto längre in i filmen man kommer. Fin noir med med underbara miljöer och flera riktigt imponerande scener, t.ex. biljakten.
KimEkberg
2013-03-19
bra, men inget speciellt. låten är klart bättre än filmen.
ClintanTheKing
2013-02-26
Nej, inget vidare! Bortsett från det extremt lilla rånet + slutscenerna med biljakt och avslutningen i bergen så är dialogerna filmens allt. Och dessa är riktigt stela och tråkiga. Och för denna film ruggigt tråkig och långdragen. 95 min kändes som det dubbla nästan. Föredrar helt klart Bogart's liknande film Casablanca före denna.
jingoo
2010-10-30
Filmen tar sig ordentligt mot slutet. Bäst är spelet mellan Lupino och Bogart, det är dom som gör filmen. Sämst är alla andra: pappfigurer, stereotyper och jobbiga husdjur. Bonnig bonnläpp, infantil afroamerikan, fjantig professor Kalkyl-läkare, nervös latino och så de "hårda" pojkarna i campingstugan som med dagens mått mätt framstår som ganska... gay.
Astrojacob
2010-08-23
Klockren Fyra o en ny bekantskap - Ida Lupino. Bogey som vanligt i toppform med både hårdhet o ömhet. Storyn stark o fantastiska miljöer men kanske något odramatisk och förutsägbar. Enda som saknas en riktig twist. Ett måste i film-noir-hyllan men snäppet under de allra bästa. Fyra med mersmak.