3.8

Sierra Madres skatt

Dodds och Curt är arbetslösa och tillsammans med den ruinerade guldgrävaren Howard drar de upp till Sierra Madre för att leta guld. Naturen är motspänstig men deras egen girighet, som växer med guldhögarna, visar sig vara en större fiende.

Originaltitel The Treasure of the Sierra Madre
Regissör John Huston
Manus John Huston
Genre Action, Drama, Äventyr, Western, 40-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Walter Huston, Tim Holt, Bruce Bennett, Barton MacLane, Alfonso Bedoya, Arturo Soto Rangel, Manuel Dondé, José Torvay, Margarito Luna, Robert Blake, John Huston

Skapad 2019-11-09 av Mat1az
Det är ändå något alldeles speciellt med dessa gamla svartvita klassiker. Det är filmer som denna man vill sitta och småmysa till i en skön fåtölj och höra ljudet av de knastrande lågorna f...   Läs mer »

karlmats
2019-07-04
En klassiker som det tar ett tag innan jag värmer upp till, men det är ju onekligen inte svårt att förstå varför denna har överlevt tidens tand. En tidig western inspelad utanför USAs gränser med en Bogart vars stjärnstatus lär ha varit hög vid den här tiden. Jag vet inte om jag tycker att hans skildring av galenskap är så där jättefantastisk, tänk om man hade sett Klaus Kinski i den här rollen t.ex. Men i övrigt så är han ju ändå en rejäl skådis av den gamla skolan och det är kul att se honom spela nåt annat än den kostymklädde charmören. De svartvita miljöerna och de råbarkade karlarna är charmiga på nåt sätt. Man blir sugen att åka tillbaka till High Chaparall och vaska lite guld och när röken lagt sig finns det lite att tänka tillbaka på. Tiden innan övervakningssamhället där man faktiskt kunde komma undan hyfsat bra med att vara stråtrövande bandit skapar ju väldigt många möjligheter till spänning i tillvaron. Spännande är det också att se att Hollywood släpper fram den här typen av filmer med ett uppenbart socialistiskt budskap, det var onekligen andra tider förr. Det är med viss tvekan den här gången, men Bogart får ännu en 3a i hatten. Tror den kan växa vid omtitt också.
Pi-R
2018-03-11
Tjo i galoscherna så uppfriskad jag blev av den här rullen! Det är rappt, snyggt, och välspelat. Bogart är ju aldrig dålig, men Walter Huston stjäl i princip hela filmen. Det är nära ett högre betyg, samtidigt som det väl ska sägas att den skulle tjäna på mer utstuderade nyanser, musiken är (som i fler av John Hustons filmer) i skränigaste laget, och även om det inte var närmelsevis lika exotifierande som det hade kunnat vara, så är det ändå ett par scener som är snudd på skämskuddevarning på (det, är väl å andra sidan närmast ofrånkomligt med tanke på filmens ålder och genre) Men, absolut: den gjorde mig på sjukt gott humör!
2017-10-25
running_b
2017-06-27
Snubben som gjort musiken får ta och lugna ner sig några grader. I övrigt är detta en helt okej gammal goding men fint skådespeleri av Bogart och en enkel men underhållande story.
Jamesa
2016-09-21
Det var länge sedan jag såg den, men minns den som en bra western. Det skulle vara dags att se om den.
Jämte
2015-06-21
Får väl anses vara en välgjord film trots att den är så gammal. Tar upp guldfeberns påverkan på människor. Bra skådespeleri, inte minst av Bogart som får spela den cyniska och misstänksamma guldgrävaren. Tyvärr så stör jag mig på den skräniga och överdramatiska musiken. Det hindrar från en fyra. Nu hamnar den på en stark trea.
MaxMackan
2015-05-23
Får sorteras som den typ av film som jag förstår dess plats i filmhistorien men gillar inte personligen. Övertydlig och lite irriterande men bryter också ny mark med att vara filmad på plats med lokalbefolkningen i statistroller. Var säkert mer subtil när den kom än den är idag...
Jormungandr
2015-04-23
Bogart är läskig...
2014-11-25
En helt fantastisk film som erbjuder det mesta en cineast kan önska sig. Manuset är helt fantastiskt liksom regin(Båda av John Huston) vilka båda fick Oscarstatyetter liksom Walt Hustons biroll. Humphrey Bogart(en av de bästa skådespelarna någonsin) höjer bara filmen ännu mer. Han borde också fått en Oscar. 5-
hestret
2014-10-13
Tycker att Bogart är bra, men han spelar över lite här tycker jag med lite för tydlig paranoia - man undrar till slut varför de inte andra karaktärerna anmärker på det givet dess övertydlighet. Skådespeleriet överlag lite skakigt och Huston gör som vanligt inget utöver det vanliga med kameran. Han lyckas däremot med att fånga smutsen och långtråkigheten i att jaga guld. Jag tycker nog dessutom att filmen är lite lång. Men samtidigt är de vacker och väldigt intressant historia. Bara utomhusmiljöerna i sig är nästan värda att titta på egna ben. Vitsigheten är lagom. Så det blir ändå ganska ok betyg trots svagheter, men ingen klassiker i min bok. 61/100