3.3

Sigrid & Isaac

En film om konstnärsparet Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald. Filmen skildrar deras kärlek, konstnärskap och kamp för överlevnad, i en svår tid som i mycket påminner om vår. Konstnärsparet levde ett mycket dramatiskt liv.

Originaltitel Sigrid & Isaac
Alternativ titel Sigrid och Isaac
Regissör Anders Wahlgren
Manus Anders Wahlgren
Genre Dokumentär, 2000-tal

jean_grey
2010-09-01
Älskar Sigrid och Isaac men formen.. berättarrösterna är fullkomligt outhärdliga.
8bit
2010-07-13
Det här var inte alls vad jag trodde. Det är möjligt att det svärtade ned min syn, men jag hade svårt för berättandet - och därmed distanserades från de känslor man troligen förväntas känna. Historien i sig är intressant, men jag läser nog hellre boken.
Clasen
2009-04-13
Gripande och skickligt formad dokumentär om två svenska konstnärer. Deras konst känns aktuell även i dag och tyvärr en del annat i historien också...
senko
2009-03-11
Så intressant och fängslande ur en rad olika vinklar. För den som vill ha lite mer, rekommenderar jag boken, under samma namn.
Aidahog
2008-09-22
när jag började inse att "det här kommer sluta tragiskt" blev det nästintill plågsamt med de stillsamma bilderna och de trådar som hängde mellan berättarrösterna. En väldigt bra och gripande dokumentär om de två konstnärerna i en hård tidsera och främst en förtvivlad kärlek till varandra. När slutbilderna rullar upp är jag alldeles tårögd.
AndreaFurberg
2008-02-23
magi. åh. jag älskar det här.
faretarne
2007-12-31
a fyfan.... jag älskar i alla fall sigrids uppnäsa
Cftbl
2007-09-07
Alltså, om man stänger av LJUDET så man slipper den pissigt jobbiga dramatiseringen..! Så är bilderna väldigt fina, och så kan man slänga ett getöra på dialogen för att följa med kronologiskt.. Men jag ville verkligen strypa de här teaaaterskådespelarna för det överdramatiska snacket.. Den här filmen kanske är mest intressant för folk som gillar Hjertén/Grünewald och deras konst. Vilket jag gör.
Ingridur
2007-07-06
Å vilken fin film. Lite seg kanske.
freeafternoons
2007-06-08
fantastiskt vacker skildring av deras liv och kärlek. om man inte är intresserad av paret och dess konst förstår jag dock att man blir besviken. filmen är ju ingen spelfilm, vilket jag nog tycker är tur det. tror att den gör sig bäst såhär, som ett kollage över deras liv, med konst och bilder. tyckte rösterna kändes lite stela till och börja med men sedan blev jag riktigt förtjust i dem. sjäfull inlevelse och vackra bilder.