2.4

Silke

Hervé Joncour reser långväga för att inhandla silkesmaskägg till sin hemby, för silkesproduktion. På grund av sjuka skördar i Europa och Afrika tvingas han resa ända till Japan. Ett land som levt avskilt från omvärlden i mer än två sekel och har hårda lagar mot inkräktare och smugglare.

Originaltitel Silk
Regissör François Girard
Manus François Girard, Michael Golding
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Michael Pitt, Keira Knightley, Kôji Yakusho, Sei Ashina, Miki Nakatani, Alfred Molina, Callum Keith Rennie, Toni Bertorelli, Tony Vogel, Martha Burns, Katy Louise Saunders, Kenneth Welsh

ModestyWilde
2018-04-06
Det skulle ha kunnat bli en femma men den uteblir nog framför allt pga. att jag tycker att Pitt är felcastad i huvudrollen och känns mer eller mindre omöjlig som Hervé. Men filmens underbart stillsamma tempo, det vackra fotot, de stämningsfulla miljöerna, den otroliga storyn, det oförutsägbara slutet och helheten som sådan bidrar till att ge hela filmen en minnesvärd aura. Hela känslan filmen igenom är så spröd och bräcklig och atmosfären så oemotståndlig att jag sitter andäktig och förväntansfull filmen igenom, trots Pitt (som egentligen inte är dålig - bara i helt fel roll). Jag förundras över hur man med små medel får den sköra erotiska undertonen att vibrera - fastän inget är explicit! Historien hade säkert kunnat göras ännu bättre, men det här är en mycket bättre film än sitt rykte. Jag skulle verkligen ha velat gå mer på djupet och ha mer av filmen - men den bygger ju på en bok (som jag förresten gärna skulle vilja läsa). Påminner om "Kärlekens slöja" och "Geisha" men är inte lika bra. Jag ser dock gärna om den en tredje gång - för den fängslar och har satt oförglömliga spår!
Gigi1943
2014-05-12
Alla som sett denna film (utan att ha läst boken först) borde köpa den lilla silkeslena pocketboken och NJUTA. Detta är en filmatisering som i det närmaste följer boken, åtminstone till 98%! I boken är det förhållandet med "silkes"-kvinnan som är mer i fokus än förhållandet med hustrun och om man är lite pryd - som vi som tröttnat på allt naket i nutidens filmer - så är "brevet" (säger inte mer) mer romantsikt i filmen och mer pornografisk i boken (men man kan ju bläddra förbi de sidorna). Jag köpte 27 ex av boken och gav alla mina bästa väninnor istället för en blomma när vi träffades ... bara det! Dessutom inspirerades jag att skriva en egen "silkesbok".
KyLLo
2013-08-25
Det tar emot att dela ut en etta, men jag har inte så stort val om jag ska vara uppriktig. Lite vacker kanske, men på tok för seg och ointressant i längden. Kräver ett otroligt tålamod.
bryngel
2013-07-02
Tjusigt? Ja. Bra? Nej. Vad tänker man på när man castar både Pitt och Knightley? Uppenbarligen inte på att skådespelaren bör fungera i sin roll och i Keira Knightleys fall, gärna kunna agera alls... Bedrövligt.

2010-10-21
en vääääldigt seg historia utan en handling? men en 2a för vacker natur
Shibby
2010-01-23
Fin, men alldeles för seg. Och som många andra påpekat, det hände aldrig något.
zeenitio
2009-08-11
gött å veta att bara för de ä kostymdrama så köper ja inte allt. Mystisk eller snarare obefintlig handling/historia samt dåligt skådespeleri, de blir inge skyhögt betyg de.
Aven
2009-07-26
Låt mig summera filmens handling: "Ingenting händer. Slut."
foppa99
2009-06-18
jo slutet va bra
RebeckaNilsson
2009-06-18
Ingenting händer egentligen över huvudtaget och skådisarnas prestation är så dålig. Jag blev verkligen besviken av Keira Knightley.