2.8

Silkessnöret

Filmstjärnan Charlie Castle vägrar att underteckna ett kontrakt med en filmstudio som drivs av den skrupelfria Stanley Hoff. Till slut hotar Hoff att avslöja något i Castles förflutna om han inte undertecknar kontraktet.

Originaltitel The Big Knife
Regissör Robert Aldrich
Manus James Poe
Genre Drama, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Ida Lupino, Jack Palance, Rod Steiger, Shelley Winters, Jean Hagen, Wendell Corey, Wesley Addy, Ilka Chase, Everett Sloane, Paul Langton

Tonti
2017-12-19
Aggressiv attack på Hollywood där Steiger visar att Harvey Weinsteins maktmissbruk var uppfunnet för länge sen. Det är ganska fängslande med alla färgstarka karaktärer och allt skrik och bråk men också väldigt teatralt. Har blivit mycket machoregissörer senaste året men Aldrich har ändå visat sig bra hittills.
Malfunction
2013-03-23
Tidvis kanske lite teatralisk, men det är sällan man ser någon vifta med långfingret åt Hollywood på det här sättet. Steiger är underhållande som en despotisk boss.
goeran
2012-09-29
Robert Aldrichs uppgörelse med Hollywood, The Big Knife från 1955, är ett sevärt drama om än något teatraliskt gestaltat. Bäst bland skådespelarna är utan tvivel Rod Steiger i rollen som den tyranniske filmbolagschefen.
johnaleks
2011-12-02
jack palance är alltid grym, men annars var det är lite stelt o segt
TobiasRydén
2011-08-03
Lite tråkig, ofta överspelad och intrigen är besynnerlig. Den är fortfarande helt OK. Jag reagerade på och gillade, liksom dåtidens filmkritiker Jeff Stafford, att en sån negativ bild av Hollywood vågades smusslas in i en amerikansk film 1955 och att samtida verkliga personer som WIlliam Wyler, John Huston etc. nämndes av fiktiva karaktärer, men det faktum att Stafford menade att det senare i kombination med de långa tagningarna gav en nästan dokumentär effekt, demonstrerar att filmen har åldrats.
Czechflash
2006-10-07
Nja, det här var inte vad jag hade förväntat mig. Efter att nyligen ha sett den underbara Kiss Me Deadly av Aldrich, hoppades jag på en bra film, kanske inte lika bra, men bra. Tyvärr är denna för händelsefattig och seg. Man ser att det baseras på en pjäs då det mesta utspelas i ett rum. Palance spelar övertygande och likaså några andra, men filmen är alldeles för tråkig. Stark tvåa eller svag trea...