3.2

Silmido

I januari 1968 infiltrerade 31 medlemmar av North Korean Special Unit 124 Sydkorea med mål att attackera Sydkoreas presidentpalats, The Blue House, och mörda presidenten. Den här filmen handlar om de kriminella som Sydkorea tränade upp för att använde sig av för att bygga upp en egen specialstyrka, med målet att mörda Kim Il-Sung.

Originaltitel Silmido
Regissör Kang Woo-suk
Manus Kim Hie-jae
Genre 2000-tal, Action, Drama
Skådespelare Ahn Sung-kee, Sol Kyung-gu, Heo Jun-ho, Jeong Jae-yeong, Kang Seong-jin

Zebulonm
2019-01-24
Gillas.

2015-05-12
Såg den för 12 år sedan och tyckte då det var ett mästerverk. Återsåg den idag och har inte alls samma åsikt. En bra film från Sydkorea, men egentligen inget märkvärdigt alls. 6/10
pufred
2014-09-10
Koreansk based-on-a-true-story actiondrama. Först känns den mest som en militärromantisk nationalistpropaganda men efter halvtid byter den spår och blir mer politisk med självkritik. Det är svårt att hitta några sympatier och den är stundtals väl melodramatisk med för svulstig Hollywoodmusik. Men intressant och underhållande och tänkvärd.
foppa99
2014-01-07
Maffigt soundtrack
Engravadlax
2013-05-24
;__;
averin
2011-12-13
Första halvan av filmen drar tyvärr ner betyget ett snäpp. Andra halvan är riktigt bra.
Semiramis
2009-12-01
Bra film, men eftersom jag hade Brotherhood of War i tankarna innan jag såg Silmido blev det en något möjlig jämförelse. Silmido är bra, men inte med samma djup och känsla. Det får bli en stark trea.

2009-07-15
Filtipset gissade 4:a för mig, och jag gillar normalt filmer som problematiserar krig och militär, men detta var tämligen outhärdligt. Segt och uttdraget, men även rörigt. Taffligt manus och skådespeleri.
mUTTA
2009-04-12
segt, tråkigt, utdraget. skitfilm
Greven81
2009-03-01
Första halvan är inte perfekt, men andra halvan är ursinnigt bra! Jag är helt matt!