3.1

Silverado

1880 rider fyra män tillsammans in i staden Silverado. De stöter på mängder av problem i form av skumma revolvermän och skurkar, innan de slutligen bestämmer sig för att rensa upp i staden.

Originaltitel Silverado
Regissör Lawrence Kasdan
Manus Lawrence Kasdan, Mark Kasdan
Genre Action, Western, 80-tal
Skådespelare Rosanna Arquette, Scott Glenn, Kevin Costner, Richard Jenkins, Kevin Kline, John Cleese, Brian Dennehy, Jeff Goldblum, Jeff Fahey, Danny Glover, Brion James, Linda Hunt, Lynn Whitfield, Ray Baker, Amanda Wyss

2017-10-24
klassiker
Solidus
2016-10-24
Okomplicerad westernäventyr med en stabila skådespelare. Det som drar ner filmen är dess polerade yta. Leone, Packinpah och Eastwood vågade stoppa in smuts i sina westernhistorier och det saknar jag här. När de nämndas filmer känns som äkta westerns, känns "Silverado" mer att man leker western. Underhållande? Absolut, men samtidigt blek. Kasdan vågar inte att sticka ut.
martineden
2016-04-24
[rek .3] Jag blir ärligt talat överraskad av att se så många 1:or och 2:or i betyg! En mycket mysig matinéwestern med fantastiska skådespelare som gör att man blir engagerad i karaktärerna. Gillar både musiken och ljussättningen, som är fantastisk! Gillar faktiskt t o m Kevin Costner som är mycket bra som ung och energisk! Tycker att manuset är bra och jag tycker att de olika berättelserna vävs samman på ett mycket bra sätt. Huvudrollsinnehavarna, Kevin Kline, Scott Glenn, Kevin Costner och Danny Glover är alla mycket bra och för att inte tala om Brian Dennehy som skurk! I birollerna skiner John Cleese och Linda Hunt. Mycket bra matinéwestern. 4.
Fläskkäft
2016-01-03
Hur kan man misslyckas så här otroligt med en film? Jag väntar och väntar och väntar på att någon form av tydlig handling ska presentera sig, icke... Filmen spretar åt flera håll samtidigt och det blir bara en enda soppa av allting till slut. Tonen går ifrån lättsam till gravallvarlig och det är många av karaktärerna man inte får nån ordning på alls. Stjärnspäckat med vackra miljöer och vackert foto av en regissör/manusförfattare som har rätt fina grejer på sin CV... MAGPLASK!!!
JoeL431
2015-06-01
Filmen är så förbannat rak och inget oväntat händer på 2h7min. Vi har 4 karaktärer, den ena mer kliche efter den andra. Den "försupne" som refererar till barer genom hela filmen och att det är där han hör hemma ser dessutom ut som en helylle, skogshuggar-typ som är snäll som en tam pudel. Hans skägg är perfekt trimmat, han har vita tänder och ser sådär Hollywood-brun ut. Den svarte hade ingen originell berättelse alls. Så mycket man kan hitta på med hans förflutna och nutid för att stärka känslor men istället blir det utslängning från pubar, the N word och det mest typiska man kan hitta på. Kevin Coster är... Den fånige karaktären som har en skruv lös, han har två pistoler istället för en. Gäääsp.
Jämte
2015-03-24
En bra westernfilm. Intressanta skådespelare.
2014-10-26
Det är en ära att få bli så bortskämd som man blir med denna film. Bra manus och fullt med duktiga skådisar som Scott Glenn, Danny Glover, Kevin Kline, Kevin Costner(duktig då), Brian Dennehy, John Cleese. Att det dessutom är en Western gör ju det inte mindre roligt. Det är sällan vi blir bortskämda idag med bra Western.
Ful_fisk
2014-02-06
Det är egentligen inget fel på den, men det känns mer som att Lawrence Kasdan tänkt "jag vill göra en västern!" snarare än att han ville filmatisera storyn i sig. Stjärnspäckat och hyfsat underhållande, men inte alltför engagerande och ibland känns det lite småtöntigt. En besvikelse efter Kasdans lysande manusarbete med Star Wars och Indiana Jones, samt hans två första regi-filmer Het puls (1981) och Människor emellan (1983). Bäst var John Cleese och Linda Hunt, dock i väldigt små roller.
knutsson
2013-10-08
Charmig som en gammal Kalle Anka-tidning, men har tyvärr lite för många storskurkar och ett grand final för mycket.
johnaleks
2013-10-03
man blir ju förbannad på indiana jones-musiken men annars hyfsat god underhållning