Sing a Song of Sex

Några gymnasieelever åker till Tokyo med sin lärare för att göra inträdesprovet till ett universitet. Det vill sig inte bättre än att läraren dör. Chockade av incidenten och vilsna och desillusionerade i allmänhet driver de, tillsammans med lärarens älskarinna, omkring i Tokyo.

Originaltitel Nihon shunka-kô
Alternativ titel A Treatise on Japanese Bawdy Songs
Regissör Nagisa Ôshima
Manus Nagisa Ôshima, Mamoru Sasaki, Tsutomu Tamura, Toshio Tajima
Genre 60-tal
Skådespelare Ichirô Araki, Koji Iwabuchi, Kazuyoshi Kushida, Hiroshi Satô, Kazuko Tajima

Tonti
2012-05-20
Jag är i grunden en smula skeptisk mot Oshima men detta var en bättre och ändå mer seriös film än jag förväntat mig. Inte extraordinär dock men stämningen i de vintriga landskapen och det snygga fotot gör intryck.
Sznax
2012-05-17
En av Ôshimas vassaste filmer, hoi. Här blandas politik, karaktärer och fantasi på ett oerhört fyndigt och bra sätt, hoi. Filmmusiken är väldigt störande, men sångerna oerhört bra och välplacerade, hoi hoi. Fantasisekvenserna är snyggt inlagda, hoi. Slutet är lite väl urspårat dock, hoi. Men det tar inte bort alltför mycket av filmens sköna stämning, hoi hoi. Betyg 7.3
TheJack
2012-05-11
En mer eller mindre fantastisk film om, bland annat, alienerade ungdomar och förtryckt sexualitet. Oshima har inte mycket gott att säga om 60-talets tonåringar och filmens avslut är tydligt i sin hopplöshet inför framtiden. Som vanligt står han för en mångbottnad film fullproppad av idéer och väldigt intressant tematik. Dessutom är den formmässigt sett hur häftig som helst. Helt klart en av hans bättre filmer.
kulturhamstern
2008-04-19
Nja, den var väl i segaste laget, hoi no hoi
Magneto
2007-05-18
En irriterande film. Jag hoppas att jag aldrig mer behöver höra hoi no hoi-låten.
MilkMonkey
2006-10-19
mycket skum rulle, med dekadenta kids teatermonologer och visuella experiment . . . känns mer Wakamatsu / Deguchi / Adachi än Oshima egentligen