3.7

Singin' in the Rain

I övergången från stumfilm till ljudfilm försvann ett flertal av filmens största stjärnor då deras röster inte passade med deras image. Bland dessa finns stumfilmens stora kärlekspar Don Lockwood och Lina Lamont. I publikens ögon är de det perfekta paret, men bakom kulisserna ser det helt annorlunda ut.

Originaltitel Singin' in the Rain
Regissör Gene Kelly, Stanley Donen
Manus Adolph Green, Betty Comden
Genre Komedi, Romantik, Musikal, 50-tal
Skådespelare Gene Kelly, Donald O'Connor, Debbie Reynolds, Jean Hagen, Millard Mitchell, Cyd Charisse, Douglas Fowley, Rita Moreno, King Donovan, Judy Landon, Madge Blake, Kathleen Freeman, Bobby Watson, Jimmy Thompson

Skapad 2019-11-09 av JoeZ
Kanske en av dem bästa musikalen någonsin gjord. När jag satt mig ner för att skriva det här så letade jag som vanligt upp lite information om den innan, och till min stora förvåning så såg...   Läs mer »

Visse93
2019-12-04
Absolut en av de bästa musikalfilmerna genom tiderna
Ful_fisk
2019-01-20
Har jag inte betygsatt denna? En skitbra film som jag sett många, många gånger. Fortfarande den bästa filmen som gjorts om övergången till ljudfilm, och här får vi några av Gene Kellys bästa dansnummer. Ändå stjäls i stort sett hela showen av Donald O'Connor, Debbie Reynolds och Jean Hagen!
mattarello
2018-06-25
Sång- och dansnumren är helt enkelt spektakulära men jag instämmer att filmen går lite i stå efter andra halvan på grund av just dessa. Reynolds och O'Connor är fantastiska, Kelly är mycket bra (lagom sliskig).
Pi-R
2018-03-25
Tyckte faktiskt om storyn, vilket överraskade mig, och Debbie Reynolds är riktigt bra. Många av bitar som fokuserar på Hollywoods kamp med att hitta hem i ljudfilmsproduktionen är genuint underhållande. Det finns flera riktigt skojiga scener, och koreografin är såklart läcker. Samtidigt så är manuset ojämt, och under ett par musiknummer går filmen i stå. På det hela taget så blev jag positivt överraskad, även om all potential inte får möjlighet att leva ut.

2017-08-07
En mysig, rolig och underhållande film med bra skådespelare och väldigt bra musik.
Metheuz
2017-06-02
Förutom titelmelodin var det inte något musikaliskt som jag uppskattade. Det är för mycket käckt steppande, som jag avskyr. Tramsig historia också. Donald O'Connor ser lite ut som en uppvuxen version av Alfred E Neuman från tidningen MAD.
RustyFilm
2016-12-06
Den här filmen håller en mycket hög teknisk kvalitet (såg den på blu-ray utgåvan), blu-ray skärper till kvalitén ytterligare ett snäpp (speciellt ljudet som var ganska så dåligt på DVD utgåvan). Det är upplyftande, man blir glad inte bara av den bländande bildkvalitén. Hela filmproduktionen lyser av sång och dansnummer från en svunnen tid. Det här är en musikal-klassiker som är mycket mer än Gene Kellys berömda regndans. Donald O’Connors akrobatiska dans (det var 65 år sen). Är den överträffad. Tror inte det. Allt blir inte bättre med tiden!
Fiskjävel
2016-11-26
Helfestlig musikal som bjuder på många skratt och leenden. Dansnummer och biovisningarna är några klara favoriter. Dock saknar jag bra kvalitet av det som brukar vara essensen i en musikal; musiken. 3+.
2016-11-14
Som tonåring älskade jag att sitta och titta på gamla filmer på TV. Jag såg alltid gamla svartvita filmer på SVT varje gång jag fick chansen och fastnade jag för en film så försökte jag få tag på den på VHS. Den här filmen är dock i färg och jag såg den inte på SVT - jag bänkade mig framför TV:n när den visades på TCM en eftermiddag. Det här var en av mina favoriter på den tiden och jag tycker fortfarande att den är väldigt bra. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, musiken är väldigt bra och filmen är både rolig och underhållande. Vet inte varför jag inte köpt den på DVD än men det lär jag nog göra så småningom. Jag tycker fortfarande om gamla filmer och det här är en riktig klassiker som man bör ha sett.
Redwood
2016-11-14
En klassiker och ett mästerverk.