2.4

Sista paret ut

Filmen fokuserar på Bo Dahlin och hans sätt att hantera sina föräldrars separation.

Originaltitel Sista paret ut
Regissör Alf Sjöberg
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Olof Widgren, Eva Dahlbeck, Björn Bjelfvenstam, Jarl Kulle, Märta Arbin, Jullan Kindahl, Bibi Andersson, Jan-Olof Strandberg, Harriet Andersson, Aino Taube, Hugo Björne

RustyFilm
2021-12-30
Här handlar det om generationsmotsättningar och skilsmässognabb i 50-talets överklassmiljö på Östermalm. Manus av Ingmar Bergman och regi av Alf Sjöberg. Ofta med en krystad dialog men med ett filmiskt lättsamt flyt. Många gymnasieelever på rollistan. De flesta av dem ser övermogna ut. Castingen är inte helt lyckad här. Vår favorit är i stället lektor Jacobi som görs av Hugo Björne.
Andravåningen
2018-07-30
Ja, manuset känns som samma period som Musik i mörker och Skepp till India land, och det är verkligen öppna spjäll. Man måste nog vara ett stort Bergmanfan för att kunna uppskatta detta. Fin inramning dock med Björne. Tyvärr kan man inte påstå att någon annan av skådisarna kom till sin rätt.
Strongbow
2018-07-24
Med tanke på den stora mängden duktiga skådespelare och vad Sjöberg/Bergman lyckades med i ”Hets” är det inget annat än en besvikelse. ”Det är en dålig tunn historia och det är ingen bra film. Det var nog ett jobb som Alf fick för att ha något att göra - det låg väl ett gammalt manus av Ingmar på SF som inte hade blivit filmat så då fick Alf ta det” ska Harriet Andersson tydligen sagt.
origC-J
2016-07-21
Hyfsad Alf Sjöberg-film med manus väldigt tydligt skrivet av Bergman, och väldigt tidstypiskt efter "Ung rebell". Fint spel som sagt av Eva Dahlbeck och Harriet Andersson. Minus för en överspelande och alldeles för gammal Björn Bjelfenstam i huvudrollen. Pluspoäng för svängiga rytmer av Charles Redland. Bonus: att höra Anderssons karaktär referera till sig själv som slampa!
Memmem
2016-05-31
Bra drama om par! Alf Sjöberg som regissör och Ingmar Bergman som manusförfattare försöker upprepa framgången med skoldramat "Hets" från 1944, tolv år senare, men lyckas inte fullt ut. Huvudrollen Bo Dahlins lärare i gymnasiet har problem med disciplinen. Efter en stökig lektion kommer Bo hem och finner hushållerskan Alma ledsen. Strax får han veta att hans föräldrar haft ett allvarlig gräl, sedan fadern försökt hindra modern från att ge sig i väg till sin älskare. Bo har själv lite krångel med sin flicka, som vill gå på dans, medan han själv vill gå på opera. Parproblem alltså, därav filmens titel. Väl spelat av de mycket duktiga skådespelarna Eva Dahlbeck, Jarl Kulle, Bibi Andersson och Harriet Andersson i ung upplaga. Manuset är kanske lite väl pratigt för att vara bra, trots att Ingmar Bergman skrivit det. Passande musik och bra men gängse fotografering. Betyg: 3½
henrikkraus
2007-09-27
njut av bibi andersson med svarttonat hår och harriet andersson med blonderad kalufs i denna praktkalkon
Östpackarn
2003-10-21
det tog sig mot slutet. men jag hoppas verkligen att den här regimetoden är död och djupt begraven..