3.4

Sista sommaren

Ethel och Norman skall tillbringa sommaren vid sitt sommarhus i Golden Pond. Norman närmar sig 80-årsdagen med viss fasa. De får besök av dottern Chelsea med fästman och dennes son Billy. Efter en trög start får den 13-årige Billy Norman att leva upp på nytt och njuta av nuet

Originaltitel On Golden Pond
Regissör Mark Rydell
Manus Ernest Thompson
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Dabney Coleman, Jane Fonda, Henry Fonda, Katharine Hepburn, Doug McKeon

2019-07-09
Väldigt slät men stabil tvåa. Kul att se Fonda och Hepburn på äldre dar. Men hela känslan i filmen är liksom sånt som inte riktigt tilltalar mig. Konflikten med dottern har verkligen ingen riktig känsla heller. Allmänt trött på den här typen av platta karaktärsskildringar.
Dele
2015-01-25
Varm och välmenande med ett sunt budskap, men hur många klyschor kan man stapla på varandra för att understryka sin poäng, utan att det blir irriterande pekpinnar? Inte så här många.
2015-01-05
Denna film tilldelades tre mycket välförtjänta Oscarstatyetter till Katharine Hepburn, Henry Ford och manusförfattaren Ernest Thompson. Jag kan inte annat än älska Hepburn och Fords karaktärer och deras insatser. Filmen är väldigt fin och känslomässig vacker med massor av stämning och en dialog och berättande som gör att man stortrivs tillsammans med dessa människorna. Att se Jane Fonda och Henry Fonda spela dotter och far mot varandra här ger en extra känsla till filmen också. Fantastiskt bra. 4+
Ful_fisk
2014-07-15
Gemytlig 80-tals-film där 30-tals-stjärnorna Henry Fonda och Katherine Hepburn spelar pensionärspar under ett besök till sin sommarstuga inför Fondas 80-års-fest. Henrys verkliga dotter Jane Fonda spelar dottern. En fin berättelse om ålderdom och en problematisk far- och dotter-relation. Tyvärr lite för sentimental, inte minst pga musiken, men det otroligt vackra fotot och det fina skådespeleriet höjer det till en fyra.
johnaleks
2013-08-14
Jane är okej men de äldres överspel är ju helt olidligt, dessutom med en generationsmötessensmoral som jag aldrig köpt förut och inte heller köper här
origC-J
2012-12-16
Gedigna insatser från två stora amerikanska skådespelare. Samspelet mellan Fonda och Hepburn är klart filmens stora behållning, där resten tas upp av en sympatisk men ganska svag berättelse om relationer över generationer. Minus för Jane Fonda, som varken ärvt sin fars talang eller får lika bra understöd i manus.
OneFlewOver
2011-12-29
När jag blir gammal ska jag bli som Henry Fonda i den här filmen, vilken kung. Hepburn charmar samtidigt loss!
tjobi
2011-08-23
Jag är ofta svag för filmer med dåliga förälder-barn-relationer. Väldigt gripande film, med mycket fina skådespelarprestationer. Speciellt Henry Fonda är ju fantastisk! Bra skrivet manus om åldrande och föräldraskap kryddat med många roliga gubbkommentarer.
larox
2010-02-21
Ovanligt fin och vacker film. Dessutom med bakomliggande humor. Bra skådisar och sist men inte minst - ett lyckat möte mellan två generationer, inte så vanligt. Mycket trevlig film att avsluta helgen med. Stämningsfull!
puttegolgare
2009-12-29
Stora skådespelare, mycket stort skådespeleri