Sista sommarlovet

Två familjer med till viss del gemensamt förflutet möts igen på ett sommarställ vid Maines kust. Äldre passioner blossas upp och ny kärlek spirar.

Originaltitel A Summer Place
Regissör Delmer Daves
Manus Delmer Daves
Genre 50-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Richard Egan, Dorothy McGuire, Sandra Dee, Arthur Kennedy, Troy Donahue, Constance Ford

AlbinWesley
2014-04-15
Instämmer med tidigare kommentarer. En pärla. Förstår ej att den har så få betyg men så känd musik. Denna melodibit är ju för övrigt helt fantastisk. Det får mig att tänka på en annan fin kärlekshistoria, Love Story. Som ju också har en jättefin melodi. Och liksom den, är musiken i Sista sommarlovet ännu bättre än filmen. Men filmen är också bra, en väldigt fin, uppriktig och ganska intressant berättelse som kärlek.
SID6581
2012-01-08
En bortglömd pärla (trots dess väldigt kända ledmotiv) som verkligen maler på om frustrerad kärlek och bitvis är det riktigt spännande och hett, men i längden blir intrigen lite sömnig. Räddningen kommer dock genom några intensiva socialrealistiska inslag om alkoholism, heder och drömmar.
LuxLisbon2
2010-11-04
En av mina favorit filmteman är tonåringar som desperat gärna vill ligga, men inte får pga faran att bli/ göra sin käraste till en dålig flicka/ mamma. Jag älskar frustrationen i deras söta ansikten! Det här är den bästa inom den genren, en riktig klassiker som inspirerat filmer som Grease. Dregelvarning: Troy Donahue i små vita shorts.
HerrArne
2008-06-15
Romantisk musik av Max Steiner och en ljuvlig Sandra Dee räcker långt.