Sista tåget från Katanga

Ett gäng legosoldater ledda av kapten Curry reser i Kongo och slåss mot fientliga arméer för att komma över diamanter värda 25 miljoner dollar.

Originaltitel The Mercenaries
Alternativ titel Dark of The Sun
Regissör Jack Cardiff
Manus Ranald MacDougall, Adrian Spies
Genre Action, Drama, Äventyr, Krig, 60-tal
Skådespelare Rod Taylor, Yvette Mimieux, Peter Carsten, Jim Brown, Kenneth More, Andre Morell

Bomkia
2018-03-30
Stämningen är påtaglig och filmmusiken lysande. Actionsekvenserna är ok och det finns några intressanta karaktärer. 3+
Diclonius
2017-02-12
Har åtagit mig att se alla filmer som någonsin förbjudits i Sverige, och det här är en av dem. Med tanke på tiden då den gjordes så förväntade jag mig extremt reaktionär, rasistisk smörja, men jag blev positivt överraskad. Den visade upp en mycket verklighetstrognare och problematiserande bild av legoknektarnas beteende under Kongokrisen. Kul också med den "Svenske" FN-Soldaten i början, som uppenbart spelas av en Dansk eller Tysk!
dudson
2015-12-14
Välgjord gammal hederlig legoknecks Raffel med ett otroligt snyggt intro. Intressanta karaktärer som ställs mot varandra i vad som är gott och ont. Tyvär verkar min utgåva av filmen vara klippt. 3+
JoeL431
2015-02-11
Filmen hoppar men något slags matiné äventyr och extrem brutalitet. Effekten blir stark! Kan verkligen rekommendera denna.
Gigi1943
2013-11-11
Ingen stark trea direkt men ändå sevärd, speciellt som Kenneth More var med, honom har jag avgudat ända sen Forsyth-sagan (som vi gamlingar minns från förr i världen). Jag höll mig vaken.
2012-09-14
Bortglömt krigsäventyr som sticker ut pga den otroligt elake tysken.
amam
2007-11-30
Peter Carsten var en kul nazist, faktiskt :) Annars så är det typ lite action här och där men mest så handlar den om att hjältar tar sitt ansvar och räddar dagen även fast de egentligen inte vill fast de vill det ändå typ.
DonActive
2007-05-07
Nja, för mycket prat och för lite action. Sedan tycker jag att vissa valda musikstycken inte alls passar in i filmens tempo eller handling.
NHL
2004-03-13
Helt ok faktiskt. Tysken spelad av Peter Carsten var så där skönt otrevlig. Dödade småbarn, slogs med motorsåg och försökte dränka & strypa en värnlös kvinna. Kul att man vågade vara lite elak, vilket man sällan gör idag.