3.2

Sista tangon i Paris

Paul är en amerikan i Paris och hans fru har nyss begått självmord. Han träffar en ung kvinna, Jeanne, i en tom ledig lägenhet. De inleder ett passionerat sexuellt förhållande och träffas i lägenheten utan att tala om sina namn eller berätta något om sig själva. Gradvis får de veta mer om varandra. Pauls franska fru drev ett hotell och vad som hände mellan dem framgår inte helt men Paul känner skuld. Jeanne ska gifta sig med en ung man som håller på att spela in en film om deras liv tillsammans. Hon vet inte om det är filmen eller hon som är viktigast. Paul och Jeanne blir allt mer berörda av varandra.

Originaltitel Ultimo tango a Parigi
Alternativ titel Last Tango in Paris
Regissör Bernardo Bertolucci
Manus Bernardo Bertolucci, Franco Arcalli
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Marlon Brando, Maria Schneider, Maria Michi, Giovanna Galletti, Gitt Magrini, Catherine Allégret, Luce Marquand, Jean-Pierre Léaud, Massimo Girotti

Starkbröl
2023-03-20
Vilken skit, gjord av skitgubben Bertolucci. Bra skådespelad och filmad dock.
andybrando
2020-02-22
En av de mest kontroversiella filmer som jag har sett och även om effekten dämpats med åren framstår en del scener fortfarande som ovanligt frispråkiga. Ett lysande exempel på Bertoluccis mästerliga kameraarbete. Brandos insats en av de bästa i hans karriär.
92axha10
2018-12-18
Brando är fullkomligt lysande. Det här erotiska, romantiska dramat är helt och hållet Brandos film.
andmoreagain
2018-07-14
Oj oj oj, vad ska man skriva? Marlon Brando som oftast är usel i sina roller passar otroligt bra i denna dekadenta historia. Maria Schneider är ju givetvis klippt och skuren också och det är ju synd och tragedi att filmen skulle bli hennes fall. Bertolucci förtjänar nog en käftsmäll. Nåväl, fotot är på Bergman/Nykvist-nivå. Snillrikt komponerat och härligt suggestivt.

2017-09-27
Den här filmen är ju... allt annat än bra faktiskt.
RustyFilm
2016-12-11
Hur kultförklarat den här filmen än är så är det ändå inte bra film. Manuset är oredigt och planlöst. Om man ska söka nått som lyfter kalkonen något så får det bli filmfotot och kanske korta stunder av regi och skådespeleri arbete.
XenoMorph
2016-12-07
Det var väl inte riktigt vad han sa i intervjun iofs...
Dellamorte
2016-12-06
Bertolucci erkände tydligen för några dagar sen att scenen där Maria Schneider blir våldtagen är en riktig våldtäkt. Fy..
2016-10-28
Jag har bara sett den oklippta och ocensurerade versionen och den är riktigt bra, även om tempot blir lite lågt emellanåt. Som helhet är filmen dock väldigt bra och Marlon Brando gör en av sina bästa roller.
Hypostas
2016-06-19
En mycket sevärd film, där Marlon Brando briljerar i huvudrollen. Finns välförtjänt med i boken 1001 filmer...