3.3

Sista timmen

Historien utspelar sig på ett gymnasium till vilket sju elever kallas av okänd förklaring en sen kväll. En av dem berättar en historia om en av lärarna på skolan som våldtog en flicka och senare mördades av flickans kompisar. Plötsligt blir alla dörrar och fönster automatiskt låsta och bakom ett skynke i salen de befinner sig i finner de lärarens blodiga lik. Spelar någon dem ett sjukt skämt eller har en galning fångat dem i en fälla?

Originaltitel Sidste time
Alternativ titel Final Hour
Regissör Martin Schmidt
Manus Dennis Jürgensen
Genre Thriller, Skräck, 90-tal
Skådespelare Rikke Louise Andersson, Tomas Villum Jensen, Mette Bratlann, Karl Bille, Laura Drasbæk, Ken Vedsegaard, Lene Laub Oksen, Peter Jorde, Thomas Bo Larsen, Mari-Anne Jespersen, Stig Hoffmeyer, Tom McEwan, Henrik Larsen, William Kisum, Peter Rygaard

KyLLo
2017-09-29
Amatörmässig B-skräckis! Blev lite nyfiken eftersom den hade fått så höga betyg (FT-betyg 4 nu). Jag kan tänka mig att det är en film som barn tittade på och sedan tyckte var skitläskig och cool för att den utspelar sig på en skola, innehåller sedvanliga "barnförbjudna" skräckelement och ett högt tempo. Men när man har blivit lite äldre och har filmer att relatera till kan man knappast missa eller bortse från alla brister. Möjligen fanns det en god grundidé, men dramaturgin är dålig, manuset är inte bra, regin är inte bra, klippningen är dålig, skådespelarna är inte bra och ingen trovärdighet och logik. Den verkar inte genomtänkt. Då går det inte att hålla intresset uppe. Den börjar som en psykologisk thriller och det är där den funkar bäst, även om det är lågbudget. Sedan blir den bara sämre och spretigare ju längre den lider. Frågan är vad den gick ut på och om skaparna själva visste det. Jag får känslan av att det hade kunna vara ett filmprojekt i en medieklass. De producerar filmen helt själva, sparar pengar genom att låna utrustning, filmar på skolan när den är stängd och den lokala polisen ställer upp gratis för att få bra publicitet. Jag läste att den spelades in på mindre än tre veckor, ingen överraskning. Egentligen skulle jag nog kunna sätta etta, för alla bristerna gör att den inte ens funkar bra som tidsfördriv, men det finns någon scen som jag kan ha överseende med och miljön i skolsalen med takfönster är småmysig. Det blir nog en svag tvåa ändå.
ziferN
2012-04-10
Smått mysig, bitvis spännande och underhållande slasher med en alltför härlig story som jag föll direkt för, och det gäller även den charmiga danska skolmiljön. Filmen bjuder dessutom på en smått liten kuslig känsla och ett härligt mindfuck slut, som jag fortfarande inte är helt 100 på att jag fattade. Men dock så tyckte jag att filmen var lite för kort (77min), anyways.. helt ok tidsfördriv!

2011-10-14
Nej, nej, usch vad tramsigt.

2009-10-16
första gången ja och en kompis såg den suckade vi när vi upptäckte dom prata danska..så vi tänkte nej en dansk film...efter en halvtimme var vi inte så kaxiga längre hehe :) Se den!
precineadd
2008-06-17
åk till danmark. köpte just en dvd i köpenhamn :)
ilw
2007-09-10
Återigen: Om nån vet var man kan få tag i denna, säg till mig!
2006-12-05
Något av det läskigaste jag sett.
Enemyofmankind
2006-11-07
Den första (och sista) filmen jag såg som skrämde mig, dock var jag 13 år, men har aldrig glömt denna filmen.
Dele
2006-08-07
Ganska hyfsad skräckis. För stunden alltså.
ZombieNymfen
2005-11-14
Den kunde ha varit läskigare, den kunde ha varit bättre. Men den är så rolig och originell på ett ganska infantilt sätt. Charmig!