3.3

Sista vittnet

Efter mordet på en amerikansk senator börjar journalister som fanns närvarande vid attentatet dö under konstiga omständigheter. En av deras kollegor som fortfarande är vid liv undersöker det inträffade. Spåren pekar mot det mystiska företaget Parallax.

Originaltitel The Parallax View
Regissör Alan J Pakula
Manus Lorenzo Semple Jr, Loren Singer, David Giler, Robert Towne
Genre Thriller, 70-tal
Skådespelare Warren Beatty, Hume Cronyn, Kenneth Mars, Jim Davis, William Daniels, Walter McGinn, Kelly Thordsen, Paula Prentiss

2017-10-28
Mat1az
2016-12-07
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna. Gillar starkt början. Och överlag tycker jag om filmer där man inte ska hålla tittarens hand och överförklara saker. Problemet är att fingertoppskänslan, som finns i Alan J Pakulas "All the Presidents Men" (som kom två år efter denna), helt saknas i denna film. Här har vi en toppklass story med massa trådar och konspirationer, som slarvas bort som om det vore en billig b-film det handlar om! Det finns ändå för mycket bra för att det ska sjunka under en trea i betyg. Men jag är besviken, detta kunde varit i klass med All the Presidents Men. Svag trea.
Hypostas
2016-04-20
Den där långa montagesekvensen var verkligen horrorskön, och extra kul för mig att vidda nu eftersom jag precis håller på och läser "A Clockwork Orange".
stgurgel
2014-09-03
Skön sjuttiotalism men lite rörig att hänga med i gjorde att den engagerade mindre än den borde
Solidus
2014-08-18
I vanliga fall brukar jag välkomna thriller från 70-talet, dock var ”Sista vittnet” en aning svårsmält. Det är inte på något sätt en dålig film, utan det handlar om att jag inte blir tillräckligt hänförd. Dock finns det ett par svettiga scener (t.ex. flygplansscenen) som drar upp filmen. Helt ok.
2014-07-06
Småspännande konspirationsthriller av klassiskt snitt. Tyckte den blev för rörig emellanåt, eller så var jag ej uppmärksam. Initieringsprocessen med bildspelet till den sköna musiken är i en klass för sig - något man tyvärr aldrig skulle se i en film idag.
Dutch
2014-02-17
Spännande och fin 70-tals thriller.
Moj
2013-12-10
Snyggt slut!
emilstjernholm
2013-09-12
Det här var en riktig nagelbitare (ex. scenen på flygplanet), och satan va snygg den var (slutscenerna är femton minuter ren filmmagi). Jag gillade dessutom den lite smått absurda träningsvideon ungefär halvvägs in i filmen.
Ondskapt
2013-08-29
Spänning på högsta nivå där man vågar trampa upp stigar som filmer inte gör idag. Snyggt 70-talet och mästerligt regisserad med en snygg och bra Beatty i huvudrollen.