3.2

Sista vittnet

Efter mordet på en amerikansk senator börjar journalister som fanns närvarande vid attentatet dö under konstiga omständigheter. En av deras kollegor som fortfarande är vid liv undersöker det inträffade. Spåren pekar mot det mystiska företaget Parallax.

Originaltitel The Parallax View
Regissör Alan J Pakula
Manus Lorenzo Semple Jr, Loren Singer, David Giler, Robert Towne
Genre Thriller, 70-tal
Skådespelare Warren Beatty, Hume Cronyn, Kenneth Mars, Jim Davis, William Daniels, Walter McGinn, Kelly Thordsen, Paula Prentiss

Björkman
2021-03-20
Någorlunda okej kring mitten, men sammantaget en smörja till film. Skådespeleriet är upp och ner och regin är bitvis rent dålig. Man anstränger sig hårt för att få till mystik till något som egentligen är jättetunt. Allra mest enerverande är de otalet på tok för långdragna sekvenser som inte tillför något (exempelvis att se huvudkaraktären åka rulltrappa från botten till toppen). Hela slutscenen faller även in i den kategorin med extremt upprepande, långdragna sekvenser. Man försöker vara svåra och deckaraktiga samtidigt utan att lyckas fullt ut med någonting. Känslan efteråt är stor besvikelse och slöseri med tid.
Tonti
2020-04-11
Överraskade genom att vara både mer mainstream (biljakter, barfajter) och mer obskyr än vad jag förväntat mig. Gordon Willis foto är helt otroligt stundtals, och skulle nog behöva se den på duk för att överhuvudtaget begripa vad som händer under andra halvan.
Mat1az
2016-12-07
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna. Gillar starkt början. Och överlag tycker jag om filmer där man inte ska hålla tittarens hand och överförklara saker. Problemet är att fingertoppskänslan, som finns i Alan J Pakulas "All the Presidents Men" (som kom två år efter denna), helt saknas i denna film. Här har vi en toppklass story med massa trådar och konspirationer, som slarvas bort som om det vore en billig b-film det handlar om! Det finns ändå för mycket bra för att det ska sjunka under en trea i betyg. Men jag är besviken, detta kunde varit i klass med All the Presidents Men. Svag trea.
Hypostas
2016-04-20
Den där långa montagesekvensen var verkligen horrorskön, och extra kul för mig att vidda nu eftersom jag precis håller på och läser "A Clockwork Orange".
stgurgel
2014-09-03
Skön sjuttiotalism men lite rörig att hänga med i gjorde att den engagerade mindre än den borde
Solidus
2014-08-18
I vanliga fall brukar jag välkomna thriller från 70-talet, dock var ”Sista vittnet” en aning svårsmält. Det är inte på något sätt en dålig film, utan det handlar om att jag inte blir tillräckligt hänförd. Dock finns det ett par svettiga scener (t.ex. flygplansscenen) som drar upp filmen. Helt ok.
2014-07-06
Småspännande konspirationsthriller av klassiskt snitt. Tyckte den blev för rörig emellanåt, eller så var jag ej uppmärksam. Initieringsprocessen med bildspelet till den sköna musiken är i en klass för sig - något man tyvärr aldrig skulle se i en film idag.
Dutch
2014-02-17
Spännande och fin 70-tals thriller.
Moj
2013-12-10
Snyggt slut!
emilstjernholm
2013-09-12
Det här var en riktig nagelbitare (ex. scenen på flygplanet), och satan va snygg den var (slutscenerna är femton minuter ren filmmagi). Jag gillade dessutom den lite smått absurda träningsvideon ungefär halvvägs in i filmen.