3.1

Sitcom

I ett på ytan perfekt borgerligt familjehem vänds allt upp och ned när sonen deklarerar sin homosexualitet, och dottern som försöker ta livet av sig men hamnar i rullstol och börjar visa sado-masochistiska tendenser. Och allt börjar med att fadern tar hem en liten råtta.

Originaltitel Sitcom
Regissör François Ozon
Manus François Ozon
Genre Drama, Komedi, Thriller, 90-tal
Skådespelare Évelyne Dandry, François Marthouret, Marina de Van, Adrien de Van, Stéphane Rideau, Lucia Sanchez, Jules-Emmanuel Eyoum Deido

Kalkonhönan
2015-04-09
Lite som Pasolinis klassiker Teorema om man byter ut Terrence Stamp emot en råtta i stället.
karlmats
2013-04-23
Skumt så det förslår, absolut, men förutom det upplyftande i att man skiter i konventioner och moralpanik blir jag inte speciellt underhållen av det här. Vill den säga nåt? Bra fråga, men ingen jag har ett bra svar på. Istället tittar jag troget igenom och tänker att bara för att det är konstigt så är det inte med nödvändighet bra. Kanske borde se nåt mer av Ozon innan man ger upp på honom, lite kreativt var det ändå. En stabil 2a.
vieekk
2011-11-27
Levererar precis vad titeln antyder: en sitcom och en pinsamt dålig sådan till på köpet. 2-/5
annihilat0r
2011-09-12
"Färgstark" är bara förnamnet. Jag har aldrig förr sett en film som kan jämföras med "Sitcom". Djupt inuti så ber själen min om att slippa uppleva något liknande igen. Samtidigt tändes en inre låga, som oroväckande nog bara fortsätter att brinna. Jag vet fortfarande ingenting om François Ozon, mer än att han har otur..? Är han genialisk eller idiotisk?
brtkrbzhnv
2010-08-12
En massa snusk, och det enda roliga var repliken om västvärldens problem. Blä.
PeterTheW
2009-04-16
Fransoser...
CultOfZenith
2008-08-19
Trots en oerhörd ambivalens inför slutet så finns det i min bok bara ett rättvist betyg på Sitcom. Surrealistisk, men samtidigt oerhört trovärdig och övertygande. Det haglar oförglömliga citat, och skådespelarna är så uttrycksfulla att det nästan gör ont. François Ozon är ett geni.
Reinfallt
2008-07-01
Oj! Jag känner redan att jag måste se den här igen. Helt fantastisk film!
Bandersnatch
2008-06-30
Tänk er en lightvariant av Visitor Q. Tänk er att den faktiskt innhåller fantastiska repliker som "Incest är inte lösningen på västvärldens problem". Tänk er också att manusförfattaren i slutet får idétorka och byter stil på filmen till en oseriös camp-rulle. Ozon tänkte säkert "höhö - TWIST!" men lyckades göra filmen både överraskande pinsam och förutsägbar samtidigt. Efter en härlig enmannamiddagsscen där filmen lika gärna kunde slutat så slänger Ozon in ett fullkomligt meningslöst slut på kanske 5 min som inte bidrar annat än att förstöra. Vill jag ha camp kan jag kolla på en film som håller stilen, typ Plan 9 From Outer Space eller Hercules in New York. Besvikelse!
Beccson
2008-06-29
Faktiskt en fyra för mig. En ganska svag fyra. Jag blev aldrig trött på denna filmen, trevligt sjuk film.