2.4

Six Minutes to Midnight

Storbritannien, 15:onde augusti, 1939: 17 dagar före andra världskrigets utbrott så försvinner en engelskalärare och hans kamera från en kustbelägen internatskola med 20 tyska tonårstjejer. Miller får jobbet sex dagar senare för att i hemlighet ta reda på vad som hänt.

Originaltitel Six Minutes to Midnight
Regissör Andy Goddard
Manus Andy Goddard, Eddie Izzard, Celyn Jones
Genre Drama, Thriller
Skådespelare Eddie Izzard, James D'Arcy, Judi Dench, Jim Broadbent, Kevin Eldon, Carla Juri, Nigel Lindsay, David Schofield, Maria Dragus, Tijan Marei

mammene
2022-05-08
En film som bygger på The Augusta Victoria College belägen i sydöstra England, där tyska högt stående nazister skickade sina döttrar för utbildning. Förhoppningen var att de skulle gifta in sig i den brittiska överklassen, ett slags spioneri kan man säga. Han hade många idéer den där Hitler, mycket detaljerat må man säga. Filmen har tagit sig en viss frihet, men skolan har funnits och syftet. Utförandet är av det lite lättsammare slaget, med många bra skådespelare och Judi Dench passar mycket bra i sin roll. Det är väl just slutet som svajar lite, men i det stora hela är filmen en bra upplysning.