3.4

Själen

Har du någonsin undrat var din passion, dina drömmar och dina intressen kommer från? Vad är det som gör dig... till dig?

Originaltitel Soul
Regissör Pete Docter, Kemp Powers
Manus Pete Docter, Kemp Powers, Mike Jones (II)
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2020-talet
Skådespelare Jamie Foxx (röst), Tina Fey (röst), Graham Norton (röst), Rachel House (röst), Alice Braga (röst), Richard Ayoade (röst), Phylicia Rashad (röst), Donnell Rawlings (röst), Ahmir-Khalib Thompson (röst), Angela Bassett (röst), Margo Hall (röst), Daveed Diggs (röst), Wes Studi (röst), Sakina Jaffrey (röst), Fortune Feimster (röst), June Squibb (röst), Zenobia Shroff (röst), Peggy Flood (röst)

Ful_fisk
2021-02-12
Bra, välgjord och högkvalitativ på alla sätt och vis, men... jag kanske bara hade lite väl höga förväntningar som hoppades på ett nytt mästerverk som Upp eller Insidan ut. Den här känns som att den borde vara där uppe, men är inte riktigt det. Jag satt liksom aldrig med hjärtat i halsgropen på det sättet när jag såg den här filmen, och var aldrig sådär makalöst engagerad som jag var under de ovan nämnda filmerna. Det här var mer som Pixars senaste filmer kvalitetsmässigt, Coco och Framåt, vilket givetvis inte är något fel i sig, men jag trodde det skulle bli en comeback till de där riktiga mästerverken. Kanske är det helt enkelt att de berättat den här typen av historia lite för mycket nu, hela dödsriket-biten gjordes ju redan i Coco, och dessutom lite bättre. Förresten, är inte eftervärlden lite oinspirerad i sin animation? Jag har sett så många mer spännande skildringar av livet efter detta än vad vi får här. Men nu känner jag att jag blir lite för negativ, den här filmen ska definitivt ha sin fyra. Men att den skulle vara en fyra på gränsen till en trea snarare än en fyra på gränsen till femma var lite mindre än jag hoppats på. Ska bli intressant hur den här filmen går till historien. För mig känns den som den logiska fortsättningen på Insidan ut, fast utan den filmens totala magi. Verkligen bra, men inte makalös.
JD
2021-01-16
Lite banalt budskap om att livets mening är att leva det. Men det gestaltas så oerhört snyggt vilket blir ett budskap i sig: Filmens mening är att vara film. Jag köper det.
TimBuckley
2021-01-13
Blir man tagen av känslan som innehållet ger så flyger den här filmen fram. Vacker.
HerrNenne
2021-01-05
En film för vuxna som samtidigt försöker vara en film för barn. Pixar är kompetenta så det fungerar, men det gör också att det varken blir en perfekt vuxenfilm eller en perfekt barnfilm. Istället blir det en ibland ganska rolig film med många vuxna teman och lite fina känslomässiga stunder mot slutet. Inget nytt. Men en bra film för alla. (huvudkaraktären är dock urtråkig).
HerrArne
2021-01-04
En helt underbar film där manus, animation och inte minst musik förenas till ett mästerverk. Dessutom har röstskådespelarna en fantastisk tajming och känsla för att bära historien.
ShenLong
2021-01-01
tyckte att den var väldigt fin. bra ljud och soundtrack. spännande artstyle i alla fall när de tar ut svängarna lite mellan dimensionerna. Känns dock väldigt vuxen. svalt med humor också.
Shinobi
2020-12-30
Vettigt, intelligent budskap, fint animerat. Men jag är ändå oberörd. Jag tror det är tonfallet det är något fel på. Eller så är det fel på mig.
Zebulonm
2020-12-28
Okej men ingen av pixars bättre.
KimEkberg
2020-12-28
nja. gillar inte riktigt det här tilltaget med att hålla på och mänskliggöra massa grejer. ingen vidare estetik i fantasivärlden, men däremot den verkliga världen hade jag gärna dröjt mig kvar längre i. och mer jazz.
myslas
2020-12-26
Pete Docters syfte i livet tycks vara att göra fantastiska animerade filmer. I vad som skulle platsa som den bästa filmen på många duktiga filmskapares resumé är det här kanske inte ens på hans topp 3. Nära högsta betyg igen och kanske höjer jag det vid en omtitt. Himla synd att man inte fick chansen att se den på bio bara.