3.7

Själen är större än världen

Diskuskastaren Ricky Bruch har en lång karriär som idrottsman bakom sig: världsmästare 1968, olympisk medaljör 1972, 20 svenska rekord i diskus och kula,18 skandinaviska rekord, bäst i världen sex år i rad... Hans karriär borde vara slut vid det här laget. Han närmar sig 40-års åldern. Men när det börjar dra ihop sig till OS i Los Angeles beslutar han sig för att göra comeback. Stefan Jarl har följt Ricky under 14 månader vid träningar och tävlingar och under uppladdningen till OS. Under inspelningen lyfter Ricky Bruch 30 000 ton, och äter 135 000 vitamintabletter. Men han kommer aldrig till Los Angeles. Svenska Olympiska Kommittén ratar honom. I vredesmod beslutar han sig för att bli nummer ett.

Originaltitel Själen är större än världen
Regissör Stefan Jarl
Genre Dokumentär, 80-tal

andmoreagain
2014-08-05
Alldelles för många träningsscener som till slut uttrötar åskadaren. Ricky Bruch är en mycket finkänslig man men de där spännande samtalen/intervjuerna görs aldrig utan man får istället se Ricky vråla och stånka i träningslokalen istället. Dock har filmen en melankolisk och sorgsen ton som bara Stefan Jarl kan trolla fram men väldigt långt ifrån hans klassiska dokumänterfilmer. Svag trea.
Deepshit
2012-08-08
Ricky Bruch är en idrottsprofil som jag känner till väldigt lite om. Det man har hört om honom handlar mycket om hans frispråkliga beteende och hans dopning. Filmen som Stefan Jarl gjorde om Bruch är ingen biografi utan en historia om hur en atlet försöker ta sig tillbaka till rampljuset. Det är en plågsam berättelse åskådaren får följa då Bruch lyfter tunga vikter samtidigt som han äter flera hundra vitamintabletter om dagen. Jarl lyckas dessutom skapa en poetisk dokumentär då han använder sig av naturen och Bruchs poesi i en harmonisk balans. Själen är större än världen är bara en i mängden av alla gripande och intressanta filmer som Stefan Jarl har gjort. Han är absolut en av Sveriges bästa dokumentärfilmare.
Raimo_1985
2012-07-24
Fin och som alltid i Stefan Jarl-sammanhang, oerhört mänsklig film om en stor, charmig och kämpig idrottare.

2010-07-07
Var finns alla idrottare som Ricky, de kanske försvann efter 80-talet.
tandersten
2010-06-07
En otroligt tragisk film på många sätt. Jarl använder sig verkligen av Bruch på alla möjliga sätt för att få fram en bra dramaturgi.
ninja
2009-10-22
Varför finns det inga idrottare som Ricky Bruch längre? Karisma!
Newt_
2008-05-05
Det är så här en dokumentär skall vara för mig. Vacker, känslosam, stillsam och med otrolig kärlek till "objektet". Jag hade inte någon relation till idrottaren Bruch, bara ett visst avog mot en av mig förmodat galen pillernarkoman. Hur det än står eller stod till med Ricky Bruch låter jag vara osagt. Den här filmen fick mig att heja, sörja och glädjas med honom. Otroligt oväntat, och otroligt välgjort!
dlu
2007-09-21
Filmen var ok, men Ricky får en femma.
HerrArne
2007-07-12
Många piller blir det...
Kommie
2007-02-18
Det är ingen semidoku, det är en dokumentär, skillnaden mellan dessa två är att dokumentären plockar bort allt som inte är intressant. Det handlar om o plocka bort det man upplever till vardags, vad som blir kvar är vad som skiljer vissa från andra; och det är det som man vill se. Denna var väldigt dokumentär, inte semi- eller -såpa, utan snyggt ihopsatt. - Fan va grym Ricky Bruch e!!!!