Sjerlok Cholms i doktor Vatson: Krovavaja nadpis

Rysk filmatisering av Sherlock Holmes äventyr. Holmes och Doktor Watson utreder ett mord där en man mördats i ett övergivet hus och mördaren lämnat en signatur i blod.

Originaltitel Sjerlok Cholms i doktor Vatson: Krovavaja nadpis
Alternativ titel The Adventures of Sherlock Holmes and Dr. Watson: Bloody Signature, Sherlock Holmes and Doctor Watson: Bloody Inscription
Regissör Igor Maslennikov
Manus Valerij Frid, Julij Dunskij
Genre 70-tal, Kriminalare
Skådespelare Vitalij Solomin, Vasilij Livanov, Rina Zeljonaja, Igor Dmitrijev, Borislav Brondukov, Valentina Panina, Viktor Aristov, Vitalij Baganov, Nikolaj Karatjentsov

kakbakarn
2016-12-10
Jodå, en klassproduktion det här. Själva mysterierna är väl det som håller lägst klass tycker jag, där är det ofta mer spännande att följa exempelvis de nya engelska Sherlockfilmernas intrikata historier, men karaktärer, dialog, miljö, tempo och mycket annat är en njutning. Nära fyran!
martineden
2014-10-16
[rek. 4] Det är svårt att diskutera en definitiv tolkning av Holmes men jag måste medge att Livanov är en av de absolut bästa tillsammans med Basil Rathbone, Peter Cushing och Jeremy Brett. Det enda som saknas är Holmes "engelskhet", men jag måste medge att det istället blir fascinerande och se Holmes, så att säga, re-kontextualiseras i en annan miljö. Tycker att manusförfattaren har en god uppfattning om vad som fungerar på film i den skrivna förlagan och tycker att det episodiska elementet är ett skickligt och dynamiskt sätt att berätta. Mycket bra!
Terran
2010-11-05
Det halvdanna kamera-arbetet och de dåliga miljöerna drar ner betyget något. Kanske skulle varit en bra idé att ta sig friheten att göra om historien så den utspelade sig i Ryssland. Annars finns det inte så mycket att klaga på, envälspelad och fin sherlock holmes - filmatisering.