2.4

Sjöcharmörer

Ett bussbolag vill skaffa sig trafikrättigheter på en ö i Stockholms skärgård. De omtyckta ångbåtarna ska ersättas med bussar men kapten Johansson och hans dotter Eva ställer sig i spetsen för skärgårdsbefolkningens protester.

Originaltitel Sjöcharmörer
Regissör Gösta Rodin
Manus Sölve Cederstrand, Gösta Rodin
Genre Komedi, 30-tal
Skådespelare Aino Taube, Sigurd Wallén, Lasse Dahlquist

Memmem
2016-07-16
Underhållande komedi med mycket musik! Änkefru Ebba Österman har en lanthandel i Stockholms skärgård. Hon äger dessutom det gamla ångfartyget Herkules som upprätthåller en rutt med hennes hemö som start. Nu vill bussbolagsägaren Blomqvist köpa Herkules och dess trafikrättigheter. Ebba Österman vill hellre sälja till sin käre gamle vän skärgårdsredaren Kapten Johansson. Denne vill emellertid inte betala lika mycket. Kaptenen på Herkules, Bergman, är förtjust i Östermans dotter men börjar nu ägna allt mer tid åt Johanssons dotter i stället. Manuset är humoristiskt och bra, men har inte något större djup. Det ger utrymme för flera standardkaraktärer i skärgårdshistorier: lata pigor, försupna sjömän, kvinnotjusande kaptener, snåla direktörer och goda husmödrar. I filmen debuterar Lasse Dahlquist och spelar bra. Han skrev dessutom all musik, en av dem blev ganska välkänd: "Hambo-swing". Bra spelat också av flera andra välkända skådespelare, bland annat Marianne Löfgren. Betyg: 3+
yrkeschaufföre
2014-12-16
Men var tog bussarna vägen? Tyvärr var den tråkig och charmlös.
HerrArne
2008-11-10
LIte blek historia men med skojigt språk. Förolämpningar som drullputte och sjösnork piggar upp.
cartney
2006-09-20
Underbar svensk film med många ångbåtar.