3.2

Sjöfartsnytt

Quoyle är en man vars liv förändras drastiskt då hans fru omkommer i en bilolycka. Sorgen får Quoyle att lämna New York och tillsammans med sin dotter och faster flytta till Newfoundland. Det som möter honom är ett otämjt men magiskt landskap där den egensinniga befolkningen livnär sig på fiske. Platsen är visserligen okänd för Quoyle men det var här hans förfäder levde. Och det är här han åter upptäcker livet - och kärleken.

Originaltitel The Shipping News
Regissör Lasse Hallström
Manus Robert Nelson Jacobs
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Kevin Spacey, Cate Blanchett, Julianne Moore, Judi Dench, Rhys Ifans, Scott Glenn, Jason Behr, Alyssa Gainer, Kaitlyn Gainer, Lauren Gainer, Pete Postlethwaite

2021-10-24
En mycket märklig(?) film detta. Spacey springer runt och nördar på en ö. Hur han hamnade där får man ingen vettig rätsida på heller. Det man mest kommer ihåg är Judi-Dench sittandes pissandes. haahaaa. skvalp-skvalp #)#)
2017-11-07
Nu har man ju lite svårt för Kevin Spacey i och med att han är som han är men jag ger ändå filmen en 4:a i och med att själva filmen är bra.
RustyFilm
2016-12-08
Handlingen är förlagd till ett blåsigt och kallt Newfoundland. Men historien är lika varmt förmedlad som det brukar vara när Lasse Hellström står för regin. Bra manus i botten. Snyggt foto.
Litsne
2016-08-10
Vackra omgivningar. Historien grep dock inte riktigt tag i mig trots att Kevin Spacey är bra i sin roll. 3+.
2016-06-24
Det som jag tycker gör den här filmen bra är just hur den fångar det vardagliga, miljön, känslor och stämning.
Kulturgam
2015-04-08
Fruktansvärt spretig. Huvudkaraktären är färglös och otroligt osympatisk. Man vet att en film inte vet vad den vill säga när dess förmodade budskap levereras i en ostig oneliner i filmens slut.
Hogman
2015-02-09
En besvikelse, hade iofs mina aningar, men tycker den är lite otrovärdig. Sen gillar jag inte den lilla synska dottern, hon är creepy och borde platsat i en B-skräckis.
Salvation_Mind
2015-02-09
Tyvärr. Blir småsegt och irriterande med så tafatt huvudrollsinnehavare, annars bra jobbat Hallström.

2014-10-07
Denne var rar men vi likte den.
sirkurt
2013-10-18
Tråkig, platt, förutsägbar och helt likgiltig, inte usel på något sätt men bara så otroligt slätstruken.