1.9

Sjösalavår

Evert Taube befinner sig på sitt kära Sjösala i Roslagen. Han har penningbekymmer och fordringsägarna står i kö. Evert bestämmer sig för att resa till Buenos Aires, där han kan skaffa material till nya visor.

Originaltitel Sjösalavår
Regissör Per Gunvall
Manus Per Gunvall
Genre Musikal, 40-tal
Skådespelare Evert Taube, Elof Ahrle, Maj-Britt Nilsson, Douglas Håge, Benkt-Åke Benktsson, John Elfström, Åke Fridell, Hjördis Petterson, Stig Järrel, Sven-Bertil Taube

Redheaded
2019-06-18
Håller med om att den är bisarr och att det roligaste var att se Sven-Bertil Taube... Per Gunvall gjorde året innan en lika galen film, Kärlek, solsken och sång, och man känner igen stilen. Filmen var för lång för mig, men bitvis rolig.
RustyFilm
2018-12-11
Det börjar fantastiskt bra med Evert Taube (spelande sig själv) tillsammans med en 13årig Sven-Bertil. De musicerar och agerar ute på Sjösala. Därefter brakar det loss på samma stökiga och idiotiska sätt som i fyra år tidigare ”I Roslagens Famn”. Fördelen här är att Evert i motsats till i den tidigare filmen framför sina visor och ballader själv
yrkeschaufföre
2015-03-10
Fortfarande tråkig.

2015-03-10
Bisarr film. Det gillar jag. Ingen stor fantast av Evert Taubes sånger (möjligen bortsett från "Oxdragarsången"), men den här filmen är så märklig och faktiskt rätt snygg att det blir en given trea.
NtoNW
2011-12-18
Mindre Evert och mer visualisering av visorna hade gjort den här filmen nytta. Maken till stolpigt "skådespeleri" får man leta efter. Kunde gjorts betydligt bättre om man inte hade hittat en manusförfattare/regissör på loppis. Tycker synd om Sven Nykvist som tvingats fotografera. Han räddar dock 2an.
yrkeschaufföre
2011-08-05
Bra musik i tråkig film. Roligast var att se Sven-Bertil som spoling!
jssfrk
2008-06-01
Balanserar på gränsen till trean, men en del är så jävla dumt att det inte hjälper att musiken är femstjärnig. Sista 20 minuterna, när han hänger på Gyldene freden, är finfina, men episoderna i Argentina och Ligurien är bara sjukt skadade.
pfmagnusson
2008-04-27
Varför inte?
kus
2008-04-25
Varför?
Midkiff
2008-04-21
Så sjukligt bisarr film!!! Som en dröm.