Sju år i Tibet

År 1939 åker österrikaren Harrer till Himalaya för att bestiga en bergstopp. Deltagarna i expeditionen blir tillfångatagna, men Harrer lyckas fly och finner en fristad i Tibet. Där sätts hans värderingar på ända när han blir vän med Dalai Lama.

Originaltitel Seven Years in Tibet
Regissör Jean-Jacques Annaud
Manus Becky Johnston, Heinrich Harrer
Genre Drama, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Brad Pitt, Mako, David Thewlis, Jamyang Wangchuk, B D Wong, Ingeborga Dapkunaite, Lhakpa Tsamchoe, Jetsun Pema, Danny Denzongpa, Victor Wong, Duncan Fraser, Ric Young
Filmnummer 2000

2021-09-01
Väldigt fin rakt igenom, även om den där sista punchen som kammar hem högre betyg än en trea aldrig riktigt slår in.
2021-02-24
Skön film att slö-titta på en seg kväll. Historien blomstrar ut i mitten när Brad möter Dalai- Lama och en vänskap uppstår. Riktigt bra skådespeleri då. Sen skoj se kulturkrockarna som infinner sig. Historien blir rejält tragiskt då man vet vad som väntar dom stackars fredliga munkarna.2+
Visse93
2020-09-18
Denna uppfyllde inte mina förväntningar men endå helt ok
HansMoleman
2020-01-11
En helt okej film som jag missade när det begick sig. Märks på alla sätt att den är gjord på 90-talet.
2017-12-17
Funkar, inte en av de bästa filmerna men funkar...
RustyFilm
2017-11-02
Filmen baseras på verkliga händelser. Den österikiska utförsåkaren och bergsklättraren Heinrich Harrer (Brad Pitt ) ingick 1939 i en av Hitlerregimen organiserad bergsklättrings expedition till Himalaya (det skulle ta 12 år innan han återvände till österike). Andra världs- krigets tentakler nådde ända till Tibet och bergklättrargänget blev tillfångatagna av brittisk militär och satta i fångläger. Heinrich gör upprepade flyktförsök, han lyckas tillslut tillsammans med sin blivande vän Peter (David Thewlis). Många strapatser följer men det största ”lyftet” för Heinrich kommer när han blir mentor till då 14-åriga Dalai lama. Kredd till Brad Pitt, David Thewlis och Jean-Jacques Annaud för just skådespeleri resp. regi.
Rele
2017-06-03
Filmen är faktiskt bättre än betyget tre jag gav tidigare. Jag ger en fyra i stället.
G-Zus
2016-05-12
vet brad pitt ens vilken accent han försöker imitera?
BrutusBeefcake
2016-02-08
Äh efter att sovit på den höjer jag den till en svag 4:a. Den har helt klart en hel del skavanker men jag gillar ändå filmen en hel del. En trevlig resa som vi bjuds på och fantastiska vyer i de tibetanska landskapen. Jag överser mycket men ibland skall man vara snäll också. Kan definitivt tänka mig att se denna igen. (10-/15)
Podpolkovnik
2014-12-20
Glorifierar den gamla nazisten Heinrich Harrer utan att problematisera. Det hårda slavsamhället och teokratin som utgör det "oberoende" Tibet målas upp som ett föredöme medans en schablonartad antimaoism ekar. Pinsamt.