3.6

Sju hertigar

Louis Mazzinis mor tillhör den aristokratiska familjen D'Ascoyne, men hon rymmer med en operasångare. På grund av det så blir hon och Louis utkastade av D'Ascoynes-familjen. Som vuxen så beslutar Louis sig för att hämnas genom att bli den nästa hertigen i familjen. Att mörda alla pretendenter verkar vara det säkraste sättet för honom att nå sitt mål…

Originaltitel Kind Hearts and Coronets
Regissör Robert Hamer
Manus Robert Hamer, John Dighton
Genre Drama, Komedi, 40-tal
Skådespelare Alec Guinness, Valerie Hobson, Joan Greenwood, Dennis Price, Miles Malleson, Arthur Lowe, Jeremy Spencer

hsimpson
2020-08-11
Själva idén är rätt rolig, och den börjar bra, men jag tycker att den tappar efterhand. Jag är lite för ointresserad av Mazzinis äventyr för att det ska funka fullt ut. Men visst är det lite roligt med den torra, charmiga, brittiska galghumorn. Stark tvåa, möjlig höjning när jag smält den lite mer.
Ful_fisk
2019-05-20
Mycket underhållande! Härligt brittiskt, drypande av svart komik. Och så skådespelarna också! Härligt.
2015-01-02
Riktigt underhållande film mycket tack vare att den sjuder av härlig svart humor. Dennis Price spelar sin roll med glans och är minnesvärd liksom Alec Guinness som här porträtterar hela familjen D'Ascoyne. Hela åtta olika roller. Valerie Hobson(Edith D'Ascoyne) och Joan Greenwood(Sibella Holland) gör också sevärda rollinsatser. 4-
2014-10-30
Så underbart brittiskt torr och charmig! Otroligt underhållande och det är dessutom en spänning och nyfikenhet som ligger över filmen mest hela tiden. Underbar insats av Dennis Price!
Flonk
2013-12-15
Louis beslutsamhet och iskalla inställning att nå sitt mål att bli den nästa hertigen är något alldeles speciellt. Alec Guinness spelar en hel drös med karaktärer (8) som står i Louis väg. Detta behandlas med svart humor och en perfekt tajmad voice over som gör detta till en minst sagt charmig och minnesvärd film. "Please rise from that absurd position!"
foppa99
2013-06-29
Vuxenmatine
emilstjernholm
2013-04-15
Det här gillade jag skarpt. Mörk humor och med en mångsidigt underhållande Alec Guinness. "Revenge is a dish which people of taste prefer to eat cold."
m0rten
2011-09-26
Är nog inte anglofil nog att uppskatta detta till fullo.
madox
2010-04-23
Säger som suntzu, stark trea som saknar det lilla extra för en fyra. Väldigt underhållande, men känns lite oengagerande, man bryr sig inte riktigt om vad kommer ske.
GrandMaster_E
2009-12-13
Mycket klockre torr, svart galghumor allá engelsmännen.